Genoeg gespeurd de afgelopen weken, het was een prachtig seizoen!
Mijn slotconclusie: er is EE N mol, en die bestaat dit seizoen uit 2 deeltijd-mollen. Samen 1 FTE.
Opvallend: als ze samen zijn (afl. 1, verhuisopdracht), brengen ze geld in de pot. Ik denk daarom dat ze beiden voor geld hebben gekozen in opdr 4.2, en dat Jan de groepsvrijstelling koos. Maar als anderen een kans hebben om hen het mollen te verhinderen, mogen ze blijkbaar mollen.
Art heeft het verschillende keren gehad over een
rol(Ruben-Olcay)
verdeling, en met wat meer man/vrouwkracht hadden we die misschien ook kunnen ontdekken. Door te letten op tekenen van samenwerking in de verschillende opdrachten bv. Zoals het moment dat Olcay heel sneaky een briefje met een aanwijzing naar geld pakt uit Rubens hand in opdr 6.1, die zich daar niet tegen verzet. En zo zullen er mogelijk toch meer momenten geweest zijn.
Daar ben ik dus helaas allemaal niet aan toegekomen. Wel heb ik nog een aanzetje gemaakt door te kijken in welke opdrachten Ruben en Olcay lijken te mollen, of een poging daartoe doen (zie bijgaand tabelletje). Ik heb de balans uiteindelijk na wat wikken en wegen gelijk getrokken (beiden in de helft van de 25 opdrachten), maar hij zou ook licht in het voordeel van Olcay kunnen uitslaan, wat ook zou aansluiten bij wat anderen hebben gevonden in FTM. Dat zou dan ook weer passen bij het twitter-filmpje, waarin Ruben zegt dat hij wat ge
reserveerd is. Feit is dat Olcay Ruben vanaf het begin verdacht gemaakt heeft, en hij dus een ideale bliksemafleider zou zijn. Dus 50-50, 40-60, 25-75? ik weet het niet.
Wat ik wel weet is dat als ze samen EE N volle Mol zijn, er geen spelregels of reglementen zijn geschonden. Wel wordt het zo veel lastiger om ze te vinden, dus ja, vertrouwde spelstrategieën lopen dood. En ik denk dat dat ook de reden is dat de makers er zoveel leuke en goed verstopte aanwijzingen in hebben gestopt dit jaar. Het silhouette achter Jean-Marc, dat zowel Olcay als Magere Hein kan voorstellen. Mooi, toch? En met als hoogtepunt van creativiteit toch wel de zebrahint, die de Mol dit jaar niet alleen met “het mol-logo” en de oren van de zebra aanwees, maar zelfs nog een laagje dieper, met het schilderij achter het duo (13 = M). En die bovendien verschillende voor- en terugverwijzingen kreeg in de andere afleveringen.
Twee mollen kunnen gemakkelijk de pot leeg trekken, daar is geen lol aan natuurlijk. Maar een mol-duo dat niet veel voorkennis meekrijgt en gebonden is aan bepaalde regels kan dat niet. En dat is wel zo fair tegenover de kandidaten, en de uiteindelijke winnaar. In mijn visie is dat Jan. In de twitter-filmpjes gebruiken Ruben en Olcay het woord mol èn kandidaat, zoals Art dat ook al deed op TV in hun hotelkamer. Het begon met de aankondiging op 11 november: 11-11. Het eindigt met de WIDM-fandag op 17-03, 2018. opnieuw 11-11. Het is allemaal geen
rocket science, maar we zullen het zien. Om met Olcay in afl. 9 te spreken, met die merkwaardige woorden aan het eind van een spel: “Let t
he game begin”. (
h ega me, Hein is mijn partner). En ze heeft hem zo te zien ook nog even gedag gezegd onderweg naar de test (@topic Olcay Gulsen).
Ik vond het een moeilijk (vanwege alle tegenwind hier) maar fantastisch seizoen, dank aan alle mede-puzzelaars op het forum hier voor alle inzichten en inspiratie, en bovenal lof aan de makers die ons dat plezier hebben gegeven!