Wat mij betreft verdwijnen ze gewoon volledig, maar goed, ik snap ook wel dat dat niet gaat.
Ik snap dat eignelijk niet. Kan iemand mij uitleggen waarom er hints in het programma zouden "moeten" zijn? Volgens mij laat het Hint-vrije topic goed zijn dat er ook zonder hints pagina's vol kunnen worden geschreven over de mol.
Ik zou een seizoen zonder hints een
verademing vinden, en ik zou niet weten wat we zouden missen, behalve het risico op spoilers, maar het lijkt me alleen maar winst als we dat niet meer hadden.
Wat mij betreft zijn molacties nooit 100% onomstotelijk. Die kunnen altijd uitgelegd worden als toeval of als nepmolgedrag. Molcfklaas kan op geen enkele manier uitgelegd worden als toeval (ook al hield ik destijds zeker 6 weken vol van wel, maar dat was vooral omdat ik niet
wilde dat de mol op die manier wordt ontdekt).
Edit:
Bovendien zijn het niet alleen hints, maar ook molacties die hele groepen mensen op de goede mol kunnen laten zetten. Denk bijvoorbeeld aan de duinopdracht vorig jaar met Thomas. Alleen deze blijven wel wat meer onder de molloten dan een (onomstotelijke) hint. En juist daarbij kunnen vastgeroeste tunnels nog wel roet in het eten gooien, kijk maar naar de treinopdracht met Jan van dit jaar waar eigenlijk bijna niemand anders dan Jan twee dozen ongezien had kunnen laten verdwijnen, maar we nog niet massaal waren overgestapt.
En volgens mij illustreert dit perfect mijn punt. We kunnen beredeneren dat Jan gemold moet hebben, maar desondanks blijven mensen vasthouden aan hun theorie.
Blijkbaar zijn dit soort argumentatie dus niet onomstotelijk. En dat is awt mij betreft hoe het moet zijn. Dat is precies zo'n "we hadden het kunnen weten" waarbij je alleen jezelf de schuld kan geven: we hebben het kunnen zien, maar hebben het niet gezien of niet juist geïnterpreteerd. Dat is de mindfuck die Wie is de mol zo mooi maakt.
Als er in de treinopdracht een onomstotelijke hint naar Jan had gezeten, hadden veel mensen misschien
wèl overgestapt en hadden veel discussies naar andere kandidaten de nek omgedraaid geweest. Het hele idee is juist dat molacties niet onomostotelijk zijn, en dus tot discussie leiden, terwijl te duidelijke hints discussies juist smoren.
Dus: wat is de meerwaarde van hints? Wat voegen die toe aan het spel Wie is de mol, dat opweegt tegen wat ze ervan wegnemen?