Even een algemeen bericht gezien de vele reacties die ik zou moeten quoten:
- Het klopt dat dat verwisselde puzzelstuk helemaal niet bijdraagt tot de oplossing. Het enige wat gebeurt zo is dat het woord 'correct' wegvalt in de zin die er eigenlijk niet toe doet.
Mijn verbazing blijft dan wel bestaan waarom een kandidaat dat stukje zou omwisselen? De 100% zekerheid die hij heeft over zijn type auto maakt dat het een bewuste actie is om iets fout te doen, maar met welk doel? Jan heeft Olcay de hele tijd zitten zeggen dat Ruben de Mol is, dus verdenking van haar verschuiven richting Jan (lees: nepmollen) is dus echt niet logisch. En als Jan kandidaat is, verdenkt hij Ruben als Mol en moet hij hem ook niet 'op het verkeerde spoor brengen', want hij is de Mol.
Dat wisselen blijft voor mij dus iets wat een kandidaat niet zou doen.
- Het paaltje waar Olcay tegen rijdt, speelt ook geen rol. Het woord 'vertalen' komt in een ander puzzelstukje van haar ook terug, dus of ze daar nu de versie met meer of minder woorden pakt, dat speelt geen rol. Dus dat is ook iets dat verdachter in beeld komt, dan hoeft.
- Het vergeten 4e paaltje van Ruben speelt geen rol. Het stukje dat daar hangt, is van zo weinig belang dat ik de zin kon vertalen zonder te weten wat de 2 mogelijkheden waren. Ook daar wordt dus meer nadruk gelegd op een fout dan nodig.
Kom ik toch uit bij Jan die al zijn vragen perfect lijkt te doen, maar een puzzelstukje wisselt om een onduidelijke reden.
Dat zou ik wel flauw vinden, want dan hadden Ruben en Olcay geen schijn van kans om de opdracht te volbrengen.
Wel raar dat geen van Jan zijn puzzelstukken bijdroegen tot de oplossing. Ruben en Olcay hadden Jan dus helemaal niet nodig.
Dat zou ik ook flauw vinden, maar het is niets nieuws om geld uit een kist te nemen met een sleuteltje dat enkel jij weet liggen ofzo.
Ik opperde het idee maar omdat ik het net zo vindt passen bij de stijl van mollen die we de laatste jaren zagen.
En het is inderdaad raar, maar uiteindelijk: Als je het stuk verstopt in aan het kruispunt van Moliti, dan heb je maar 2 woorden nodig: kruispunt (van Ruben) en Moliti (van Olcay). Waarom mijn Mol Jan dan niet op die routes stond, daar kan ik geen uitleg aan geven momenteel.