Dit zou ook een aanwijzing kunnen zijn dat zij juist wel de mol was. Als iedereen om je heen speculeert over wie de mol is en je kan zelf niks zeggen omdat je de mol bent, kan dat zeer stressvol zijn. Zelf kun je niet echt mee speculeren, je moet heel voorzichtig zijn met de woordkeuze.
Daarnaast, tijdens de drie weken opnames spreekt de mol maar heel af en toe met de begeleider. Drie weken lang sta je er alleen voor. Je kunt je niet echt uiten, niet trots vertellen wat je die middag hebt uitgespookt. Alles drie weken lang opkroppen.
Ik kan me dan wel zo voorstellen dat je behoefte krijgt aan iemand waarmee je in vertrouwen kan babbelen over je ervaringen. Daarnaast hebben we wel vaker een mol gehad die niet echt lekker in zijn schoenen stond. Dus valt het ook voor nu niet uit te sluiten dat we met een stressvolle of zenuwachtige mol te maken krijgen.
Je hebt helemaal gelijk... alleen dacht ik dat dat laatste, door de jarenlange ervaring van het team, nu minder waarschijnlijk was. Maar het kan natuurlijk nog steeds dat ze onbedoeld af en toe zo'n mol casten.
En ik dacht dat de mol in de badkamer bijvoorbeeld makkelijk met iemand van de produktie (en dus iemand die je kan vertrouwen) kon texten. Maar misschien is zelfs dat nog lastig als je een kamer deelt...
Ik vind je argumenten dus erg overtuigend. In dat licht is Evi's antwoord op de vraag hoe ze zich heeft voorbereid ook niet heel geruststellend.
En dat ze het verontrustend vond dat ze de kleinste rugzak van iedereen bij zich had, zou dan ook een andere betekenis kunnen krijgen dan die ze er in het molboekje aan geeft.
De mol wist immers dat ze niet naar een koude bestemming zouden gaan. Alleen in de bergen bij Bogota zal het relatief koel zijn denk ik, maar niet koud.