Deelopdracht 1.1.1 [Austerlitz, Pyramide] 'Raadsels' *MV-Art verschijnt op een tv-scherm*
BigBoots en Meezter,
Jullie zijn de uitverkorenen om je hersens te laten kraken. Hier bij de pyramide van Austerlitz liggen 10 raadsels. Overleggen over de oplossingen kan in dit topic. Elk juist raadsel levert 150 euro op voor de pot en streept één foute staat weg.
Bij 7 of meer juiste opgeloste raadsels verdienen jullie de hint die jullie mogelijk nodig hebben om aan het einde de juiste staat te raden. DeadlineOverleggen over de opdracht kan in dit topic. Wij willen voor
zaterdagavond 7 april 2018 - 21.00 uur een lijst met jullie dikgedrukte antwoorden in dit topic zien.
Opzoeken is verboden!1. Woordenreeks"Welk woord hoort niet in onderstaand rijtje:
dat, fat, gat, kat, lat, mat, nat, pat, rat, vat, wat of zat?"2. Open de kluisEen dief wil graag een kluis openmaken, maar hij weet de 5-cijferige code niet. Hij weet wel het volgende:
Het vijfde plus het derde getal is gelijk aan veertien.
Het vierde getal is een meer dan het tweede.
Het eerste getal is een minder dan twee keer het tweede getal.
Het tweede plus het derde getal is gelijk aan tien.
De som van alle getallen is gelijk aan dertig.
Wat is de code van de kluis, ofwel kraak de kluis?
3. woRstHet is woRst, maar zonder de R is het ook worst, welke worst is dat?
4. Wat ben ik?Als niemand weet wie ik ben, dan heb ik een betekenis, als iemand weet wat ik ben, kan ik niet meer bestaan. Wat ben ik?
5. De doodstrafEen moordenaar is veroordeeld tot de doodstraf. Hij mag zelf zijn lot bepalen na het uitspreken van de vonnis in de vorm van drie deuren. De eerste deur leidt naar een kamer met een valkuil vol scherpe pinnen, de tweede leidt naar een kamer vol martelwerktuigen, de derde leidt naar een kamer hongerige leeuwen die al jaren niets meer gegeten hebben. Welke kamer is het meest veilig?
6. Maanden Hoeveel maanden zijn er met 28 dagen?
7. Kranen van ArtArt heeft drie kranen: A, B en C. Met behulp van deze kranen wil Jantje een waterton vullen. Kraan A vult de ton in 5 minuten, kraan B vult de ton in 12 minuten en kraan C in 20 minuten. Hoelang duurt het om de ton te vullen met alle 3 de kranen tegelijk?
8. VerjaardagDennis werd op zijn vorige verjaardag 24 jaar, terwijl hij op zijn volgende verjaardag 26 wordt. Hoe is dit mogelijk?
9. Het cijfer 9Hoe vaak komt het getal 9 voor tussen 0 en 100?
10. DonutsJe hebt 8 donuts. Alle donuts hebben hetzelfde gewicht, alleen één is er zwaarder. Je hebt een balansschaal tot je beschikking. Wat is het minimum aantal wegingen doe je moet verrichten om de zwaarste donut er uit te vissen?