Auteur Topic: Paasmeeting!  (gelezen 11254 keer)

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Paasmeeting!
« Reactie #20 Gepost op: 26-12-2003, 21:52:42 »
Ik ken iemand die jaarlijks de beschikking heeft over een paashazenpak. Misschien kunnen we dat wel lenen, maar hij heeft dat maar voor 1 weekend. Hij hijst zich in het pak, doet in zijn gezicht een beetje bruine schminck, en iedereen begroet hem vervolgens met zijn voornaam. Had hij net zo goed dat hazenpak NIET aan hoeven te doen.....

Die man staat op paaszaterdag namens de winkeliersvereniging voor ons winkelcentrum. Ik krijg altijd een paar paaseieren van hem, maar het zijn dan kapotte exemplaren, omdat het leuker voor de kinderen is dat zij de hele eieren krijgen.

Offline molice

• Forumlid
« Reactie #21 Gepost op: 26-12-2003, 22:45:39 »
Ik ken iemand die jaarlijks de beschikking heeft over een paashazenpak. Misschien kunnen we dat wel lenen, maar hij heeft dat maar voor 1 weekend.
Hee kijk, een vrijwilliger :P

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #22 Gepost op: 26-12-2003, 22:54:32 »
Dan moeten er wel wat ventilatiegaten in dat pak worden keknipt, want je drijft weg van het zweet, als je het een half uur aan hebt. Dat is ook de reden dat die bekende van mij dat geen uren achter elkaar kan doen.

Overigens pas ik er niet helemaal in. Jij ziet mij natuurlijk al in dat pak lopen he? Helaas..............

« Laatst bewerkt op: 27-12-2003, 13:15:33 door bodejos »

Offline D**n

• Forumlid
  • Go Karel!
« Reactie #23 Gepost op: 27-12-2003, 12:14:58 »
Voor de paashaas is geen lokatie te ver, Annemieke.
Nee, maar voor forummers misschien wel :P

Citaat
Je zult zien dat het molmeeting nummer 5 is, waar er iets geks gebeurt met de treinverbinding. Voor zover ik het nu kan inschatten, ben ik er gewoon bij.
 Hmmm, zijn er eigenlijk PAAS-liedjes, wellicht kunnen we dan gaan oefenen.
Nee.
Daarom vind ik dit een veel minder leuk idee: we hebben niks met pasen in Nederland.... Sinterklaas veel minder
Citaat
Enne: Malcolm zal er opgelucht naar toe kunnen gaan, want er hoeven immers geen paassurprises en paasgedichten gemaakt te worden.
zie bovenstaande....

Verder lijkt het mij leuk om er vooral "gewoon een meeting" van te maken en niet teveel aan dat Pasen vast te blijven hangen, al is dat natuurlijk maar mijn mening...
Take a glorious bite out of the whole world

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #24 Gepost op: 27-12-2003, 12:32:26 »
Dat laatste, Daan, daar zit best wel wat in. We zijn in Nederland echter een ''vierderig'' volkje, we grijpen heel vaak dingen aan om maar iets te kunnen vieren. Als een meeting een thema heeft, trek dat misschien ook weer mensen aan. Willekeurig een datum prikken levert waarschijnlijk minder respons op dan een datum met een thema. Wat dat thema ook is.

Voorbeeld van dat vieren: in Maastricht is er sinds jaar en dag het Preuvemenint. Ooit bedacht om onder het mom van een goed doel, eens flink de bloemetjes buiten te zetten, is het nu een elite-evenement geworden, waar voornamelijk zakenmensen elkaar ontmoeten, en er nauwelijks plaats is voor mensen die hun consumpties allemaal zelf moeten betalen.

We gaan het Preuvenemint vieren, wordt er tegenwoordig door veel mensen gezegd. Nou, er is eigenlijk geen sprake van vieren, omdat het alleen maar een zuip- en drank-orgie is zonder enige traditie.

Maar om op het thema terug te komen: Pasen is 1 van de oudste tradities, bij mijn weten zelfs nog een belangrijker feest dan Kerstmis. Kijk maar eens hoe het gevierd wordt in de landen rondom de Middellandse Zee.

Valentijnsdag, Moederdag en Vaderdag, dat zijn uit Amerika overgewaaide tradities. Maar zoiets als Pasen bestaat hier toch al sinds mensenheugenis.
« Laatst bewerkt op: 27-12-2003, 13:10:21 door bodejos »

Offline Annemieke

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #25 Gepost op: 27-12-2003, 13:06:43 »
Daarom vind ik dit een veel minder leuk idee: we hebben niks met pasen in Nederland.... Sinterklaas veel minder
(heyyy, je bent er weer! :D)
 Sinterklaas veel minder ??? ::)

Offline D**n

• Forumlid
  • Go Karel!
« Reactie #26 Gepost op: 27-12-2003, 13:43:18 »
(heyyy, je bent er weer! :D)
neehoor, dat lijkt maar zo :P

hmm... typo... ben er met mijn hoofd weer eens niet helemaal bij :[

EDIT: Ja Jos, ik weet dat we al heel lang Pasen vieren, maar betekent dat ook dat het nog iets speciaals is? Meer dan een excuus voor de commercie om weer eens de bloemetjes buiten te zetten? Ik doe nog wel mee aan Pasen, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld Sinterklaas of Kerst, kijk ik er absoluut niet naar uit...
« Laatst bewerkt op: 27-12-2003, 13:45:43 door D**n »

Offline Annemieke

• Forumlid
« Reactie #27 Gepost op: 27-12-2003, 14:31:38 »
ben er met mijn hoofd weer eens niet helemaal bij :[     
waar ben je dan met je hoofd bij?? :P

Ja Jos, ik weet dat we al heel lang Pasen vieren, maar betekent dat ook dat het nog iets speciaals is? Meer dan een excuus voor de commercie om weer eens de bloemetjes buiten te zetten?
kerkelijk gezien is Pasen idd een nog belangrijker feest dan Kerst (zei onze pastoor eens, verzin ik niet... is ook eik wel logisch) en dat vier ik persoonlijk dus ook nog steeds, maar ik snap dat dat voor jullie natuurlijk niets uitmaakt...

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #28 Gepost op: 27-12-2003, 14:49:21 »
Het is zelfs zo dat een bepaalde supermarktketen Kerstverrassingen kado doet bij de aanschaf van bepaalde artikelen. En waar verpakken ze die verrassingen in? In eieren....

Annuh kan daarover meepraten, wat zij van mij kreeg was overigens niet de kerstvariant, want die hadden ze pas NA 23 november.

Nee, kerkelijk gezien, zegt zowel kerstmis, pasen, pinksteren en noem die andere feestdagen maar op, mij helemaal niets meer. Ik vier het uitsluitend voor de gezelligheid mee. Min of meer noodgedwongen, want ik heb bij mijn werkgever geen keus, wel of niet vrij nemen met die dagen, mijn werkgever is dan simpelweg anderhalve week gesloten. Aan de andere kant: wat is er mis mee om een enkele keer per jaar even op adem te komen, dat kan toch prima met de kerst? Ja, en Pasen: ook al is het een beetje overgenomen door de commercie (net zoals overigens Sinterklaas), het IS een traditie, dat kan ik van die amerikaanse feesten niet zeggen (halloween, tja......maar wij hebben toch het Sint-Maartensfeest en gaan dan net als met driekoningen langs de deuren?).

Het is maar wat je gewend bent, en hoe je het beestje/feestje** wil noemen, een amerikaan zal ONS vreemd aankijken, kadootjes geef je toch zeker met kerstmis, en niet op 5 december????

** doorhalen wat wel/niet van toepassing is.......

Offline D**n

• Forumlid
  • Go Karel!
« Reactie #29 Gepost op: 28-12-2003, 11:37:20 »
Nee, kerkelijk gezien, zegt zowel kerstmis, pasen, pinksteren en noem die andere feestdagen maar op, mij helemaal niets meer. Ik vier het uitsluitend voor de gezelligheid mee. Min of meer noodgedwongen, want ik heb bij mijn werkgever geen keus, wel of niet vrij nemen met die dagen, mijn werkgever is dan simpelweg anderhalve week gesloten. Aan de andere kant: wat is er mis mee om een enkele keer per jaar even op adem te komen, dat kan toch prima met de kerst? Ja, en Pasen: ook al is het een beetje overgenomen door de commercie (net zoals overigens Sinterklaas), het IS een traditie, dat kan ik van die amerikaanse feesten niet zeggen (halloween, tja......maar wij hebben toch het Sint-Maartensfeest en gaan dan net als met driekoningen langs de deuren?).

Er is wel een duidelijk verschil (voor mij) tussen Sinterklaas en Pasen. Sinterklaas is nog duidelijk een volksfeest. Drie weken lang speelt iedereen een toneelstuk, alleen voor al die kinderen. Dat is toch geweldig? En dat de commercie met al zn snoepgoed en gebeuren ook een handje meegraait vind IK niet erg, zolang het maar niet de overhand neemt.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #30 Gepost op: 28-12-2003, 12:15:03 »
Nou eh, niet de overhand krijgt? Helaas is het met alle feesten zo, dat de commercie zich erop heeft gestort. Jij fixeert je op sinterklaas, dat is goed, daar is niets verkeerd mee. Maar omdat jij het leuk vindt, zie je misschien niet dat de commercie er een behoorlijke vinger in de pap heeft. Je stoort je er minder aan, omdat jij het sinterklaasfeest gewoon leuk vindt.

Vervang het woord sinterklaas in bovenstaande alinea eens door het begrip kerst, of valentijn, of wat dan ook. Dan zeg je in feite precies hetzelfde, alleen beredeneerd vanuit een ander feest.

Waar het mij om gaat, ik houd ook niet van dat commerciële gedoe eromheen, maar daarbij maak ik geen onderscheid in de feesten die traditioneel in ons land worden gevierd, en de dingen die uit bijvoorbeeld Amerika zijn komen overwaaien.

Vergeet niet, dat Amerika een geschiedenis heeft van een kleine 250 jaar, en dat de dingen die van daar komen overwaaien een relatief korte geschiedenis hebben. Het land werd dan wel officieel ontdekt in 1492, maar het duurde nog eeuwen voordat je kon spreken van een natie. In feite is Amerika in zijn huidige vorm nog niet eens 100 jaar oud.

Pasen wordt bij mijn weten al een eeuw gevierd op de manier waarop het er nu aan toe gaat. Dat er dan veel minder kaarten worden versturd, ik weet niet waar dat precies aan ligt, kennelijk spreekt een jaarwisseling veel meer tot de verbeelding dan een feest in het voorjaar.

Mensen zijn als eerste nieuwjaarswensen gaan uitwisselen, daarna kwamen er voor het gemak de kerstwensen erbij.

Om op het onderwerp terug te komen: je kunt aan een vast patroon in de winkels zien, in welke tijd dat je leeft. In het zuiden van Nederland zie je dan ook nog eens grote carnavals-afdelingen verschijnen. Zodra het januari is, word je wekenlang gek gemaakt met allerhande carnavals-attributen. Zodra carnaval voorbij is, liggen overal de paaseieren, paashazen, en paasversieringen in alle soorten en maten in de winkels. Dan gaat het er bij mij niet in, dat de commercie geen vat heeft gekregen op het hele paas-gebeuren.
« Laatst bewerkt op: 28-12-2003, 12:17:24 door bodejos »

Offline D**n

• Forumlid
  • Go Karel!
« Reactie #31 Gepost op: 28-12-2003, 12:31:54 »
Natuurlijk heeft de commercie vat gekregen op Pasen, precies zoals ik zei. Maar ik vind dat je Sinterklaas zeker niet kunt vervangen met Pasen. Weet je dat 34% van de Nederlandse bevolking niet weet waarom we Pasen vieren? Als je het daarom dus niet viert, waarom dan? Om de commercie. Ik durf te beweren dat de reden dat we nog zoveel bezig zijn met Pasen is dat de commercie zich ermee ging bemoeien. Ik durf te beweren dat zonder de commercie Pasen, niet uitgestorven maar toch minder uitgebreid gevierd zou worden dan nu, dat hele eieren-eten bijvoorbeeld.Valentijn is precies hetzelfde.

Kerst is nog weer anders, omdat we Kerst nu ook weer meer beginnen met het gezellig hebben met mensen, samen eten. Ik denk dat het logischer is dat iedereen in de donkere dagen altijd al gezellig samen kroop, dan dat iedereen in de lente ontzettend veel (chocolade-)eieren gaat eten. De christelijke gedachte achter Kerstmis is, voor mij, minder belangrijk, net zoals het voor mij minder belangrijk is dat het precies 25 en 26 december is. Ik zat deze hele week in een Bungalowparkje in de Ardennen en ik heb de hele week kerst gevierd.

Dan Sinterklaas, een geval apart. In tegenstelling tot Pasen en Kerst is Sinterklaas geen herdenking. Sinterklaas is iets dat leeft, zowel letterlijk(onze Bram) als figuurlijk (bij de kinderen en mensen). Sinterklaas is een echte Nederlandse traditie, waar we trots op kunnen zijn. Natuurlijk zijn er commerciele doeleinden, maar we vieren Sinterklaas niet OM de commercie, maar om het verhaal, om het Grote Toneelstuk van Sinterklaas. 

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #32 Gepost op: 28-12-2003, 12:41:23 »
Dat laatste: Sinterklaas is geen herdenking, ik mag het op het forum misschien niet zeggen, (6 december is dus niet bepaald de GEBOORTEdag van sinterklaas), dat klopt dus niet. Er is dus een reden om het sinterklaasfeest juist op die datum (later is daar voor het gemak pakjesavond van gemaakt) te vieren. Anders had je het best op elke willekeurige andere dag in het jaar kunnen vieren.

Offline D**n

• Forumlid
  • Go Karel!
« Reactie #33 Gepost op: 28-12-2003, 12:48:09 »
Je hebt gelijk, laat ik het anders plaatsen, het is geen herdenking MEER, het leeft totaal. Het zal dan historisch gezien allemaal wel niet helemaal kloppen, maar voor iedereen leeft Sinterklaas. Het is geen herdenking meer voor de oude man, maar een verjaardagsfeest van de man. Omdat ook de omroepen eraan meedoen kan Sinterklaas juist heel menselijk blijven. Het is een echte man, die met zijn tijd meegaat, en waaromheen steeds nieuwere verwikkelingen kunnen worden gemaakt. Dát is de reden dat Sinterklaas leeft, en dat dan die St. mss dood is, kan ons helemaal NIKS schelen :)

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #34 Gepost op: 28-12-2003, 12:54:29 »
Daar kan ik mij dan ook weer in vinden, Daan. We bekijken echter het thema vanuit dit topic over de rug van de paashaas, het paasfeest voert terug naar de gebeurtenissen in het begin van onze jaartelling, maar ook naar nog oudere gebruiken (evenals het kerstfeest overigens, met de kerstboom).

Alle feesten die wij vieren, hebben dus een eeuwenlange geschiedenis. Alle feesten dus, die NIET zijn komen overwaaien uit Amerika. Ken jij feesten die uit een ander land naar Nederland zijn komen overwaaien? Misschien een heel klein beetje het carnaval, dat uit het Duitse Rijnland afkomstig zou zijn.

Offline D**n

• Forumlid
  • Go Karel!
« Reactie #35 Gepost op: 28-12-2003, 13:17:32 »
Daar kan ik mij dan ook weer in vinden, Daan. We bekijken echter het thema vanuit dit topic over de rug van de paashaas, het paasfeest voert terug naar de gebeurtenissen in het begin van onze jaartelling, maar ook naar nog oudere gebruiken (evenals het kerstfeest overigens, met de kerstboom).

Alle feesten die wij vieren, hebben dus een eeuwenlange geschiedenis. Alle feesten dus, die NIET zijn komen overwaaien uit Amerika. Ken jij feesten die uit een ander land naar Nederland zijn komen overwaaien? Misschien een heel klein beetje het carnaval, dat uit het Duitse Rijnland afkomstig zou zijn.
De paashaas is bedacht door de commercie, omdat het een beetje lullig was om chocolade jezussen te gaan verkopen. Dat heeft niks te maken met de eeuwenoude geschiedenis van Pasen.

Je kunt dan wel zo neerbuigend gaan praten over de Amerikaanse feestdagen, maar uiteindelijk zijn ALLE feesten (behalve mss Koninginnedag :P) overgenomen en afgekeken van anderen. Dat gebeurt nu ook bij Halloween, maar ik weet bijna zeker dat over 300 jaar wij Halloween ook als ons eigen feest vieren. En ook dan zullen er nieuwe feestdagen bedacht worden.

Offline Ongewensd Persoon

• Forumlid
  • at the turn of the tide
« Reactie #36 Gepost op: 28-12-2003, 13:48:56 »
Yep, Santa Claus is ook gewoon overgenomen van ons. Het is gewoon Sinterklaas, aangepast en 'gezelliger' gemaakt door Coca-Cola die dat beter bij het image vond passen.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #37 Gepost op: 28-12-2003, 13:49:11 »
Ik zeg niet dat de feesten die uit Amerika zijn komen overwaaien, per definitie verkeerd zijn, ik zeg alleen dat ze lang niet zo'n traditie hebben als de andere feesten.

Een chocolade jezus? Nee, dat zie ik idd ook niet zo zitten. De paashaas is nl. het symbool (eigenlijk zou het dus een paasKONIJN moeten zijn, maar goed...) van de vruchtbaarheid. Ik heb daar wel een foto van als ''bewijs'', maar die zal ik hier maar niet plaatsen.......

Offline Annemieke

• Forumlid
« Reactie #38 Gepost op: 28-12-2003, 13:51:20 »
Ik zat deze hele week in een Bungalowparkje in de Ardennen en ik heb de hele week kerst gevierd.
wat een feest je bent zeker wel helemaal uit je dak gegaan... ::) :P

Zeg iedereen roept wel meteen dat 'de commercie' zoiets engs en vervelends is enzo, maar dat kan toch ook best een leuk aspect zijn? Winkelen voor cadeautjes voor kerst/Sinterklaas of wanneer dan ook vind ik meestal erg leuk... en voor die feesten worden er dan speciaal nieuwe leuke dingetjes en mooie kaarten gemaakt... Okee, natuurlijk wel erg overdreven altijd, maar ik zou 'de commercie' toch niet als 100% eng gemeen en negatief aan de kant zetten.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #39 Gepost op: 28-12-2003, 14:06:14 »
Eigenlijk heb je daar wel weer een beetje gelijk in, Annemieke. Maar alles moet altijd weer meer, nog meer en groter zijn dan vorig jaar. Ja, de mensen hebben nu eenmaal meer te besteden dan zeg maar een jaar of vijftig geleden, toen het kadootje dat je kreeg nog in de schoen paste. Dat laatste zie ik met een computer nog niet gebeuren. En dan heb ik het over sinterklaas vieren.

Het verschil zit hem eigenlijk in feesten die eigenlijk bedacht lijken te zijn DOOR de commercie, zoals valentijnsdag, vader- en moederdag, en feesten die al een heel lange traditie hebben, en er ook al waren ZONDER dat de commercie zich erop heeft gestort. Maar er is natuurlijk niets tegen een leuke kerstkaart, of meerdere exemplaren (en lekker handig tegenwoordig, voor als je geen adres hebt: de e-card).