Nou eh, niet de overhand krijgt? Helaas is het met alle feesten zo, dat de commercie zich erop heeft gestort. Jij fixeert je op sinterklaas, dat is goed, daar is niets verkeerd mee. Maar omdat jij het leuk vindt, zie je misschien niet dat de commercie er een behoorlijke vinger in de pap heeft. Je stoort je er minder aan, omdat jij het sinterklaasfeest gewoon leuk vindt.
Vervang het woord sinterklaas in bovenstaande alinea eens door het begrip kerst, of valentijn, of wat dan ook. Dan zeg je in feite precies hetzelfde, alleen beredeneerd vanuit een ander feest.
Waar het mij om gaat, ik houd ook niet van dat commerciële gedoe eromheen, maar daarbij maak ik geen onderscheid in de feesten die traditioneel in ons land worden gevierd, en de dingen die uit bijvoorbeeld Amerika zijn komen overwaaien.
Vergeet niet, dat Amerika een geschiedenis heeft van een kleine 250 jaar, en dat de dingen die van daar komen overwaaien een relatief korte geschiedenis hebben. Het land werd dan wel officieel ontdekt in 1492, maar het duurde nog eeuwen voordat je kon spreken van een natie. In feite is Amerika in zijn huidige vorm nog niet eens 100 jaar oud.
Pasen wordt bij mijn weten al een eeuw gevierd op de manier waarop het er nu aan toe gaat. Dat er dan veel minder kaarten worden versturd, ik weet niet waar dat precies aan ligt, kennelijk spreekt een jaarwisseling veel meer tot de verbeelding dan een feest in het voorjaar.
Mensen zijn als eerste nieuwjaarswensen gaan uitwisselen, daarna kwamen er voor het gemak de kerstwensen erbij.
Om op het onderwerp terug te komen: je kunt aan een vast patroon in de winkels zien, in welke tijd dat je leeft. In het zuiden van Nederland zie je dan ook nog eens grote carnavals-afdelingen verschijnen. Zodra het januari is, word je wekenlang gek gemaakt met allerhande carnavals-attributen. Zodra carnaval voorbij is, liggen overal de paaseieren, paashazen, en paasversieringen in alle soorten en maten in de winkels. Dan gaat het er bij mij niet in, dat de commercie geen vat heeft gekregen op het hele paas-gebeuren.