Waar ik trouwens ook zeer benieuwd naar ben, is dat dit jaar voor het eerst gaat blijken of de selectiecommissie er eigenlijk zélf kijk op blijkt te hebben, als ze geheel zelf een lied kiezen. Alle voorgaande jaren (sinds de interne selecties) werd er immers steeds een geëngageerde artiest geselecteerd en werd de artiest voor de rest compleet carte blanche gegeven in het zelf mogen kiezen van een lied. Deze selectiemethode vond ik enigszins laks: alles maar uit handen geven. Anderen zullen dat juist een top zet hebben gevonden, omdat de liedkeuze van de artiesten (of de resultaten) hen beviel. Maar zelf vond ik de liedjes die de artiesten selecteerde, keer op keer weer, saaie middelmatige flut liedjes zonder catchy refrein of opbouwend spektakel. Vandaar zag ik de 'carte blanche' selectiemethode het liefst zo snel mogelijk in de prullenbak verdwijnen.
De focus lag, kreeg ik het idee, soms te zeer op de artiest (een top artiest sturen...) i.p.v op een geweldig ijzersterk lied, ongeacht de artiest. Zoals het hoort wat mij betreft. Nu was het echter steeds: de artiest eerst, en ach, dan zien ze vervolgens wel met welk liedje diegene zal aankomen. Ook reacties in de trant van: 'Die moeten we sturen, die blaast heel Europa omver!' kwamen op sociale media vaak voorbij. Vrij naïef natuurlijk: je kunt nog zo'n vocaal toptalent zijn en veel hits hebben gehad, als je echter nét naar het Songfestival gaat met een of ander saai flut lied (waar mensen niet warm van worden...) dan blaas je Europa helemaal niet omver. In het buitenland kennen ze onze artiesten niet. Een A-artiest hoeft dus niet per se. Een goed lied maakt indruk, ongeacht van wie. Dat blijkt ook steeds.
Maar goed, ik was dan ook in mijn nopjes bij het horen van geluiden in de trant van 'dat ze nu eens vooral het lied hoofdprioriteit hebben gemaakt'. In voorgaande jaren waren ze in de commissie niet allen enthousiast over het geselecteerde lied van de artiest... nu echter zijn ze 'unaniem van hun stoel geblazen'. Als dat niet wat beloofd! Dus ik hoop maar dat Cornald's woorden geen gebakken lucht zijn...