Eigenlijk hoeft het niet eens zoveel te kosten. Ik weet niet hoeveel de kosten per land zijn dat deelneemt, maar niet organiseert. Maar laat dat 1 miljoen zijn. Maak daar 2 miljoen van (dat heb ik zelf overigens niet in mijn achterzak zitten), en het probleem is opgelost. Of als de standaardkosten per land 5 miljoen zijn, leg daar dan 1 miljoen bij.
Er zijn iets van 40 deelnemers, waarvan 6 vaste finale-landen. Die laatste sponsoren mee, daarom zijn zij verzekerd van een plek. Wanneer nou elk land 1 miljoen extra ophoest, dan hoeven die 6 landen niet meer extra te sponsoren, maar ze zijn dan wel hun gegarandeerde finaleplek kwijt. Het is maar net wat je wil.
Intussen heb je wel 40 miljoen bij elkaar voor een evenement dat je dan verder niets kost. Zo komt een land dat onverhoopt twee overwinningen achter elkaar haalt, het tweede jaar ook niet in de problemen. Het geld dat over is, blijft in depot voor een volgende editie, en als je dat een paar keer zo doet, dan kun je op een gegeven moment een editie houden met het geld dat dan in kas zit.
Los van bovenstaande, ik vind het tegenover Anouk niet eerlijk als de Tros gaat zeggen: ''Leuk dat je in de finale zit, maar zorg ervoor dat je niet wint''. DAAR doet Anouk dit niet voor, die wil nu ook winnen. Hoewel: ik acht de kans dat dat ook echt gebeurt, vrij klein.