Politiek is zeker voelbaar (en word ingezet) op het Songfestival, al scoort men er niet per definitie mee. Goed voor de Nederlandse inzending daarintegen want dan hebben ze 1 concurrent minder in de halve finale (daarintegen moeten ze nu wel als 6e optreden i.p.v 7e... Rusland zat eigenlijk voor hen.)
Een aantal verder meldwaardige feitjes overigens:
Men zegt altijd dat Rusland en Oekraïne door hun politieke conflict elkaar uit vijandigheid geen punten geven maar daar klopt niks van (heb laatst stemgedrag tussen Balkan en Oostblok landen gecheckt) ze gaven elkaar wel degelijk punten. Evenals het niet klopt dat mensen principieel niet op Rusland stemmen (als afkeurende uiting tegen de onderdrukte positie van homo's daar, wat dan ook) Rusland won vorig jaar n.l de televoting. Terecht vond ik, vond het een lekker nummer. Het draait voor mij om het liedje, ongedacht van welk land het komt. Soms las ik n.l 'dat men uit principe niet op Rusland moet stemmen' eigenlijk ben je dan gewoon niet objectief. Dan doe je eigenlijk, ironisch en hypocriet genoeg, zelf aan politieke beïnvloeding op het Songfestival!
Soms verschilt de jury en publiekelijke mening trouwens enorm. Polen werd in 2016 bij de televoters 3e maar bij de jury voorlaatste (25e plek dus) jeetje, wat een verschil zeg! En Malta werd in 2016 bij de jury 4e maar bij de televoting 21e. En Israël kreeg van de televoting maar van 2 landen punten (van de 43 landen) uiteindelijk werd hij alsnog 14e, zonder de jury (waarbij hij het beter deed) was hij geëindigd in de onderste regionen.
Wat ik verder niet snap is dat de punten die landen doorgeven, uitsluitend de punten van de jury's zijn hé, niet van de televoting (de televoting van alle landen word bij elkaar opgeteld en word dan in één keer bekend gemaakt) van mij mogen ze dat andersom doen. Wat Europa/de mensen ervan vinden vind ik relevanter dan de jury. Het is al het zoveelste jaar op rij dat de televoting winnaar niét het Songfestival wint (in 2015 won Italië bij de televoters, en in 2016 won Rusland bij de televoters, zelfs NL won in 2014 de televoting) maar vanwege de voorsprong van de jury's won een ander land. Ik vind dat niks. Het Songfestival hoort voor de mensen in Europa te zijn (mogen zij dan ook bepalen wie wint?) niet voor vakmensen. Ik weet het: jury's zijn essentieel voor vakmatige beoordeling bla bla bla. (Wat ik onzin vind, want smaak is en blijft subjectief, of je nou een professional bent of niet. Dat word ook bewezen door het feit dat jury's soms verschillen in uitgedeelde punten. Er zijn bovendien al gevallen van belangenverstrengeling opgedoken in jury's.