Wat ik mij afvraag: Mag Rusland volgend jaar wel meedoen? Dit jaar waren ze niet alleen geweigerd in Kiev, Rusland zond het songfestival ook niet live uit. Volgens de EBU-regels moet je, als je mee wilt doen, het festival het jaar ervoor ook live hebben uitgezonden. Mij lijkt dat Rusland in feite zichzelf al voor volgend jaar heeft gediskwalificeerd.
Daarnaast heeft Rusland ook al eens eerder gedreigd om te stoppen met het ESC. Het zou me niks verbazen dat Rusland, met Kiev als excuus, zich langzaam verder definitief terugtrekt.
Sinds enkele jaren doet ook Turkije niet meer mee. Ik las ergens dat Conchita Wurst de aanleiding was om zich definitief terug te trekken.
Gisteravond maakte Israel bekend zich definitief terug te trekken. Hun publieke omroep is opgeheven. Ik ben benieuwd of één van de commerciëlen het festival zullen overnemen.
Eén van mijn favoriete inzendingen van Israel was "Ey Sham" van Ilanit uit 1973. Volgens mij hun debuutjaar:
Enfin, nu deze drie landen er uit zijn, hoeven we alleen nog maar de Kaukaskuslanden en Australië weg pesten en het Eurovisie Song Festival wordt eindelijk weer een EUROvisie Song Festival. [/ironie]
En als men ook gehoor gaat geven aan de oproep van Salvador Sobral om weer liedjes met inhoud te maken ivp vuurwerkspectakel, wordt het misschien ook weer een Eurovisie SONG Festival.
Nu nog de publieksjury afschaffen, iedereen in zijn eigen taal laten zingen en het orkest terug.