Zou je bookmakers-ranking ook effect hebben op in hoeverre productie en regie ter plaatse in Israël (onbewust) meewerken en meedenken met wat er mogelijk is?
Welnee joh. Ieder land levert naar mijn weten een eigen regisseur en Nederland neemt ook z'n eigen lichttechnicus mee. In Nederland zijn lichttechnici in sommige gevallen ook gelijk led-wall graphics experts. De cameramensen zullen hoogstwaarschijnlijk lokaal van de productie terplaatsen zijn, maar het is hun vak om te doen wat de regisseur vraagt, die gaan echt niet iets verknallen.
Hooguit wordt er een 'expert' ingevlogen voor een steadycam-camera ofzo, maar ook dat zullen ze vast niet doen verwacht ik.
Graphics die eventueel op schermen of op een andere manier worden getoond worden door de landen zelf 'thuis' al gemaakt en meegenomen. Eventueel terplaatse bijgesteld, omdat ze daar pas zien wat werkt. Maar is in grote lijnen al voorbereid, net als het plan.
Overigens wordt, terzijde, het decor de laatste jaren ook vaak door een Nederlands bedrijf geleverd. Dus voor het hele festival. Ook wel iets om trots op te zijn.
Wat ik wel denk is dat wat al die youtubers vinden en de hoogte van de bookmakers-score een psychologisch effect hebben en eventuele twijfelaars omhalen om overtuigd te raken. Veel mensen volgen al snel de hype en vinden wat de meeste vinden.