Wat een fantastisch festival dit jaar. Duncan heeft de verwachtingen meer dan waargemaakt. Aanvankelijk niet mijn favoriete nummer, het heeft moeten groeien, maar wat een fantastische uitvoering.
Het was ook heel gezellig dit jaar in de chat. Lekker commentaar leveren met andere forummers. En dat is hoe je het festival moet bekijken. Samen met andere mensen. En als je niet in de gelegenheid bent, of wat dan ook, dan is de #Huiskamer daarvoor de uitgelezen plek. Ik wil daarom ook iedereen die daarbij aanwezig was hartelijk bedanken voor de gezelligheid. Het was top
Maar goed, nu is het dus aan ons om een goed festival te organiseren. Ikzelf heb voor Ahoy gekozen. De Ahoy werd in de jaren negentig geregeld gebruikt voor de Nationale Finale. Dat werd toen al gezien als een soort van generale repetitie voor het geval Nederland mocht winnen. Het zag er altijd goed uit: groots, maar niet zo massaal als je tegenwoordig ziet, zoals bijv destijds in Denemarken. Maak het maar weer iets knusser.
Daarnaast herinner ik me dat de Nederlandse organisatie een jaar of tien geleden een keer zeiden dat mocht Nederland weer winnen, zouden zij het live orkest weer terugbrengen. Okay, dat was toen in de periode van Sieneke en Franka, maar toch... Ik hoop echt dat ze deze 'belofte' niet vergeten zijn en het gaan waarmaken.
En qua presentatie... ik hoop niet op Chantal Jansen of Jantje Smit, maar vrees het ergste. Wat zou het toch leuk zijn als er een rol weggelegd was voor Marlous Fluitsma. Zij presenteerde het festival in 1980, deed het niet slecht, maar was overduidelijk nerveus. Ik vind, ook al zijn we inmiddels veertig jaar later, dat zij een herkansing verdient!
Terugkomend op de chat. Omdat er meerdere stemmen waren dat het best gezellig was, kwam ik met het idee om een keer gezamenlijk naar oudere festivals te kijken. Zeker nu Nederland gewonnen heeft, moeten we zeker op de hoogte zijn van wat er in het verleden allemaal heeft plaatsgevonden.
Het idee is om een jaartal te kiezen. (Mijn voorstel voor de eerste keer is die van 1980, de laatste keer dat Nederland het organiseerde). We zoeken het op op Youtube en als iedereen er klaar voor zit, tel ik af en starten we tegelijk de video.
Lijkt het je leuk om ook mee te kijken, laat even weten op welke avonden je het best uitkomt. Voor de één zal dat zaterdagavond zijn, een ander zegt misschien zondagmiddag... Hoe meer er meekijken, hoe groter de feestvreugd.