Ik kijk ook naar het totaal-plaatje. Grote hallen alleen, daar red je het niet mee. Parkeeraccommodatie, bereikbaarheid, logeercapaciteit zijn minstens even belangrijk.
Op facebook wordt een beetje vreemd gereageerd als het om Maastricht gaat, met name omdat het om een uithoek van Nederland zou gaan. Geografisch klopt dat, als je kijkt naar de landsgrenzen. Niets op af te dingen. Maar denk de grenzen eens weg, en Maastricht ligt ineens midden in een gebied waar vier luchthavens op redelijke afstand liggen, waar in de regio heel veel hotelovernachtingen te realiseren zijn. En door de dubbeldeks tunnel die er sinds eind 2016 ligt, is de stad ook een stuk beter bereikbaar. Die tunnel is er niet voor niets gekomen, immers (het ESF zou er nu van kunnen profiteren).
De accommodatie? De verbouwing betreft niet de hallen zelf, maar het tot het Mecc behorende congres-centrum. Het Mecc heeft drie grote hallen, die bijna 30.000 m2 vloeroppervlak hebben, maar het is eigenlijk te laag, als je strikt naar de EBU-eisen kijkt. 18 meter hoog: je moet dan denken aan een flatgebouw van 7 of 8 verdiepingen. Het Mecc geeft zelf aan dat hun ''werkbare'' hoogte 17.88 meter is. De vloeroppervlakte lijkt me in elk geval ruim voldoende, het is te vergelijken met 5 tot 6 voetbalvelden. Bedenk, dat het stadion in Dusseldorf (ESF 2011) voor de EBU ook acceptabel was.
Wat betreft het ''circus'' eromheen: er is parkeergelegenheid genoeg, en bijvoorbeeld bij de Tefaf wordt die capaciteit ook nog eens verdubbeld. Ik ben een paar keer op het festivalterrein in Lissabon geweest, en ik moet erkennen: zo groot als dát terrein is er in Maastricht niets te vinden. Zo hebben andere steden uiteraard hun pluspunten, maar ook hun minpunten.
We zullen zien. Morgen is de deadline voor het indienen van de bidbooks.