Rotterdam heeft die toezegging dus pas later gedaan. Dat was juist het eerste speerpunt waar Maastricht op 19 mei al mee kwam. Handig om dat dan over te nemen, want dat was dus eerst niet zo. Staat ook in de titel van dat artikel.
Wat ik overigens nu op facebook steeds tegenkom: Ha, nu heeft Maastricht 18 miljoen beschikbaar om een nieuw zwembad te bouwen, of aan de voedselbanken te geven, of aan de ouderenzorg..... klopt niets van, want er is helemaal geen 18 miljoen, zei ik al.
Die mensen hebben er dus niets van begrepen. Toegegeven, 18 miljoen is een hoop geld, waar je leuke dingen mee kunt doen. Maar die 18 miljoen HAD Maastricht niet, net zoals Rotterdam die 16 miljoen euro niet zomaar op de plank had liggen. Ik ga dan niet te diep op de zaken in, maar in een bidbook wordt aangegeven voor welk bedrag een stad denkt een festival als dit te kunnen realiseren. Er staat ook in hoe een stad denkt aan het benodigde geld te komen.
Dat laatste is dus iets wezenlijk anders dan : we hebben een plank, en daarop ligt 18 miljoen, en daarmee denken we het ESF 2020 te kunnen organiseren.
Je opmerking over de hotelkamers: ik heb echt geen idee hoeveel mensen er daadwerkelijk zouden overnachten. Die 3000 gereserveerde kamers zullen overigens voor een groot deel naar journalisten en anderen gaan die rechtstreeks bij de organisatie betrokken zijn. Maar dan zijn er nog talloze accommodaties die de toeloop op hadden kunnen vangen. Even buiten Maastricht is er immers ook capaciteit. Ik lees in een rapport dat er in maart 2018 ruim 9500 kamer in Limburg waren, waarvan iets meer dan een kwart in Maastricht ligt, en dat er toen plannen waren voor een kleine 2500 kamers. Die plannen zullen nu inmiddels gerealiseerd zijn.
Dus ik denk dat het probleem met de capaciteit niet zo groot zou zijn geweest. Immers: waar hebben al die mensen die naar Andre Rieu en naar de Tefaf kwamen, dan geslapen? Verreweg de meeste bezoekers aan beide evenementen kwamen van over de grens, en vonden hier in Limburg een slaapplek.
Zoals ik lees, zal ook Rotterdam een beroep moeten doen op omliggende gemeenten, want ook de hotelcapaciteit van de stad zelf blijkt onvoldoende te zijn.