Ben ik misschien weer een beetje negatief, maar het feit dat ze hier in Nederland een alternatief programma draaien, doet mij geloven dat we het volgend jaar niet gaan organizeren
Dat is inderdaad wel een beetje negatief. We gaan het zeker ook in 2021 gewoon organiseren. De EBU wil dat, de Nederlandse omroepen willen het, de Rotterdams burgemeester wil het, Ahoy wil het en de fans willen het. Daarnaast zijn veel uitgaves wel al gedaan, maar kunnen zaken als decor gewoon alsnog gebruikt worden in 2021. En als het in 2021 niet in Nederland gegeven zou worden zouden al die miljoenen die al zijn uitgegeven voor niets zijn geweest, terwijl die terugverdiend kunnen worden als we het gewoon blijven organiseren. Ook voor de horeca etc. in Rotterdam en andere Nederlandse plaatsen is dat erg belangrijk en de inkomsten belangrijk. Zeker na de Corona crisis, waarin we in een economische crisis gaan belanden en dit soort inkomsten dus essentieel zijn voor bijv. horeca om niet om te vallen. Nog naast dat dit ook voor ons land een belangrijke reclame is bij 200 miljoen kijkers en het dus ook, ondanks de economische crisis dan, toch genoeg toeristen gaat opleveren. Juist nu is het erg belangrijk voor ons land.
Het zou ook kwa spel niet logisch en oneerlijk zijn als Nederland het, zeker na 44 jaar geen winst, niet alsnog zou mogen organiseren. Daarnaast; welk land zou het anders moeten organiseren? Wij zijn nog steeds de winnaar en de EBU is strict op de regels: de winnaar mag het volgende festival organiseren. Anders zou de EBU afwijken van eigen regels....
En ook nog eens de klachten van duizenden fans wereldwijd op de hals halen, die het niet eerlijk zouden vinden. Dat zou de EBU nooit doen, tenzij Nederland daar zelf voor kiest. Want als de EBU dat zou besluiten, terwijl Nederland nog wil organiseren, zou het volgende land worden niet erg sympathiek overkomen en ik denk dat die rol geen land wil spelen. Nog naast het geld wat het kost en het feit dat ze het dus niet hebben verdiend met een winnaar.
Ik zie geen andere uitkomst dan dat wij het gewoon blijven organiseren, tenzij Nederland het zelf niet wil, maar die kans lijkt me zeer klein, omdat alle partijen zich daarover al heel duidelijk positief hebben uitgesproken.
Reken er maar op dat wij het in 2021 gewoon gaan organiseren. Zelfs als de politiek er geen extra geld in zou willen steken. En dat het nog beter zal zijn dan was bedacht voor dit jaar en dat we echt gaan uitpakken! En dat het thema ook juist nu heel toepasselijk zal gaan zijn: Open Up!