Ik sta helemaal aan jouw zijde in het argument Edgomo, maar ik kan ook inzien waarom het heeft gewonnen.
Dat het niets te maken heeft met het songfestival is logisch, gezien de staat van het land in kwestie. En de roemruchte geschiedenis van politieke ladingen die het songfestival kent. Dat het daarom heeft gewonnen is juist het dubbele. Ik zelf vind het afbreuk aan het hele concept. Dit was echter te verwachten, gezien het feit dat het telestemmers zijn en daarmee de dienst al uitgemaakt was voor hij goed en wel begonnen was. Gooi daarbij de self-fufilling prophecy erboven op, en het feit dat mensen graag stemmen op een winnaar.
Kun je dan stellen dat de bookmakers hier een rol in hebben gespeeld?
Zij hebben weldegelijk invloed kunnen hebben op de rol van de thuis stemmer. Als zij zien dat Oekraïne op 1 staat met een winstmarge van 60%(!) Dan zullen ze wel winnen toch? Kunnen we net zo goed voor hun stemmen omdat onze stem anders waardeloos is. Deze vicieuze cirkel zorgt ook voor een versterkend effect. Dus ja de bookmakers kun je hier ook beschuldigen, maar welke invloed ze gehad hebben is niet te meten. Dus nee ze zijn niet aansprakelijk.
Ik had er al vrede mee genomen dat Oekraïne zou winnen en daarmee is mijn mening enigzins getemperd vergelijken met de bakken stront die Chanel-fans constant aan het smijten zijn over elke post van ESC op social media.
Al met al is het wel een interessant idee voor een scriptie/thesis. Maar we kunnen de klok er niet mee terugdraaien en het is gebeurd. Ook al zou ik VK zeker een overwinning gegund hebben. Hebben hun net de pech die wij in 2014 hadden... Een politiek statement richting Rusland.
Edit:
Toe maar! Het evenement heeft toch al weinig meer te maken met een songfestival wat het ooit was.
Politiek en Songfestival is al sinds het begin een ding hoor
Al sinds de eerste editie in 1956 zitten er politieke nummers in het songfestival. Duitsland stuurde een nummer waarin gezegd werd dat ze wat opener mogen zijn over de fouten van de 2de wereldoorlog.
In 1968 won Spanje met een nummer dat 2 weken voor het festival werd gewijzigd, er wordt tot op de dag van vandaag beweerd dat Spanje moest winnen, hoe dan ook. Het daarop volgende jaar deed dan ook het minste aantal landen mee dat tot dan toe ooit had meegedaan. Mede door de dictatuur die daar heersde.
In 2009 wilde Georgië meedoen met het nummer "We don't want to Put in" Wat denk je? Ze mochten niet. Want het zou te veel verwijzen naar de invasie van Georgië door Rusland.
Er zijn meerdere nummers geweest die gaan over verkrachting, homo-relaties, andere seksuele handelingen, etc. Sommige zelfs winnaars. Dit was in een tijd dat het flink taboe was.