Dit jaar helaas niet zo intensief kunnen volgen als anders, maar wel blij met de winnaar. (Tenminste, volgend jaar komt Petra toch gewoon weer presenteren
)
Maar ik snap wel dat Finland wat minder scoorde bij de vakjury dan bij de televoting. Het is best een apart genre, wat bij jury niet heel erg zal aanspreken, veelal zangers/producers die met een heel ander type muziek werken.
Bij Televote is het logisch dat het hoog scoort, het is totaal afwijkend en nieuw en dan heb je al snel veel stemmers. Het staat of op nr1 bij mensen of laag, maar dat betekent dus wel veel punten. Je hebt er niks aan om bij iedereen 2e keus te zijn, als mensen alleen op hun favoriet stemmen. Grote kans dat er meer mensen zijn die fan zijn van een ballad, dan van dit 'geschreeuw'. Maar die stemmers worden over veel meer inzendingen verdeeld.
Wat dat betreft vind ik Zweden ook absoluut niet een onterechte winnaar, presteerde bij zowel publiek als bij jury erg goed. Enige knullige dit jaar is wel dat ze dus geen enkele 12 punters vanuit de televoting hebben ontvangen. Dat is volgens mij wel heel uitzonderlijk.
Verder moest ik even gniffelen toen ik zag dat UK en Duitsland weer eens de hekkensluiters waren.
Had wel gedacht dat Duitsland iets hoger zou eindigen, omdat ze wel zo'n apart genre hadden, maar ik denk dat ze een beetje uit dezelfde vijver visten als Finland en ja, dan is de keuze snel gemaakt.
Moroccan Oil is sinds 2020 de hoofdsponsor van Eurovision. Niemand zit te wachten op deze zelfverzonnen complottheorieën.
Bovendien heeft Maroccan Oil helemaal niets met Marokko zelf te maken, het is een Israëlisch bedrijf. Maroccan Oil is gewoon Arganolie (en dat komt vooral uit Marokko)