Niet vergeten dat de Tour rekening blijft houden met het WK voetbal: de aankomst is iets voor 4 (dus iets voor de eerste kwartfinale) gepland
Ik heb weer een redelijk ander team, iets minder topheavy ook dan andere: ik heb zelfs een reservekopman
Groenewegen / Yates
GThomas / Latour / Kruiswijk / Rolland
Laporte / GMartin / NavarroReserveteam:
Mollema
Van Keirsbulck / Iemanddienietmeedoet
Gaudu / Grmay
Ik heb blijkbaar vertrouwen in de Nederlanders
Toelichting:
- Groenewegen is goed te betalen, en kan Parijs halen. Hij lijkt me duidelijk beter dan vorig jaar, toen hij qua snelheid al goed zat. Heb Gaviria overwogen, maar ik twijfelde of hij zoveel beter ging zijn. Weet ook niet hoe lang hij een eventuele witte trui zou kunnen behouden, gezien de TTT. Vermoedelijk pakt hij wat meer punten, maar vond het de 3 miljoen extra niet waard.
- Yates.. heb ik eigenlijk nergens getipt gezien. En ook eigenlijk nergens gezien waarom hij niet een van de kanshebbers zou kunnen zijn. Zowel hij als tweelingbroer hebben al goede resultaten; Adam schijnt eerder nog iets meer van de grote rondes te zijn; en Michelton-Scott heeft ogenschijnlijk hopen vertrouwen in hem, aangezien ze Caleb Ewan thuis hebben gelaten. Dat ze niet het team splitsen tussen Yates en Ewan, soit. Maar dan hadden ze nog hem voor z'n eigen punten kunnen laten rijden, zonder support. Dat doen ze niet, blijkbaar heeft het team volledig vertrouwen in Yates. Goed teken, en ik heb het ook wel - en met mij onder andere Telminator en Niek. Misschien dat hij in de derde week er doorheen zakt. Naja dan heeft hij daarvoor al hopen punten gepakt. En dat risico heb je met Porte ook.
- GThomas. Zou me niet verbazen als Froome na de Giro, en het dopinggezeur, niet op topniveau is. Denk dat GThomas uitstekende back-up is, zeker na winst in de Dauphiné. Dat kwam deels door de TTT, maar hij had ook wat tegenslag. En ik vermoed dat hij niet gaat offeren voor Froome, in ieder geval niet in de eerste twee weken.
Ik had eerst Bernal. Indrukwekkend, 3 miljoen goedkoper, en jongerenklassement. Maar ik denk dat hij voor Sky altijd na Froome en na GThomas gaat komen in de plannen. Daarnaast is de heksenketel van de Tour voor hem nieuw, en sowieso een grote ronde. Aangezien hij voor het hooggebergte gaat zijn, en Sky gaat willen dat hij dan fris is, denk ik dat ze z'n jongerenklassement vrij vroeg gaan laten lopen. Geen prioriteit, en hij is nog jong zat om dat meermaals in opvolgende jaren te pakken. Dit jaar leren, wennen aan een grote ronde, en helpen in de bergen. Dus hoewel hij het jongerenklassement met twee vingers in z'n neus zou kunnen winnen, denk ik dat ze daar bij Sky momenteel niet gevoelig voor zijn en geen prioriteit aan geven. Misschien wel, en dan ga ik onderuit tegenover teams met Bernal, maar ik mik van niet.
- Latour voor het jongerenklassement. Dat is zo soft dit jaar dat hij een gerede kans hoort te hebben.
- Rolland was vrij goedkoop (15 geloof ik), hoort hopen aan te vallen en voor de bollen te gaan. Denk dat hij meestal geen verschrikkelijke keuze is, en soms een uitstekende - dus een gokje waard.
- Kruiswijk, weer zo'n Nederlander. Ik heb eigenlijk wel vertrouwen in die jongen voor top-10, of beter. De afspraken schijnen duidelijk te zijn dat Roglic dit jaar op 1-weekskoersen ging richten, enige klassementservaring in een grote ronde, en verder Kruiswijk als leider zou ondersteunen. Waarna Roglic volgend jaar voor een serieus klassement kan gaan. Aangezien Kruiswijk nu blijkbaar wel voor het klassement gaat, en dat theoretisch goed zou kunnen, en hij erg goedkoop was (16, tegenover 27 ofzo voor Roglic), denk ik dat het wel goed hoort uit te pakken.
- Laporte, hoeft nu niet voor Bouhanni te rijden. Kan zelf ook lekker sprinten, en wat puntjes sprokkelen; en wie weet nog in een ontsnapping. Misschien zelfs het hoofdplan voor Cofidis? Zie weinig andere goede opties - en dat voor 6 miljoen. Okay, daar kan je ook een leuk huisje voor kopen, maar toch.
- Navarro was bijzonder goedkoop met 4 mil; lekkere Dauphiné, en hij heeft jaren geleden natuurlijk solide meegereden. Wie weet wanneer die het ineens op z'n heupen krijgt. Zeker voor dat prijsje.
- GMartin ook voor het jongerenklassement, want iemand moet dat klassement toch winnen. En als hij een beetje kans zou maken, zal je zien dat heel Wanty voor hem gaat rijden: hun beste kans op succes en media-aandacht.
Dan nog enkele reserves:
- Mollema was goedkoop en mag voor zichzelf rijden. Zou me niet verbazen als hij het best okay doet. Maarja, je hoort een reservekopman niet nodig te hebben, kost wel extra.. misschien te defensief, misschien verstandig.
- Gaudu wilde ik eigenlijk in m'n primaire team, maar wilde de andere drie helpers eigenlijk nog iets liever.
- Grmay. Ik had eigenlijk Impey, maar had 3 miljoen nodig voor GThomas in plaats van Bernal, dus Impey is gesneuveld.