Hoi! Ik wil eens even peilen of er hier misschien belangstelling is voor een leuk nieuw spel: Serie A Fantacalcio.
Nu snap ik natuurlijk dat de meesten hier niet zulke fans zijn van het Italiaanse voetbal als ik, maar dit spel is echt een ontzettend verslavende manier om het te volgen. Met C. Ronaldo bij Juventus zijn er hier wellicht wat meer mensen geïnteresseerd in de Serie A? En alle informatie die je nodig hebt (selecties, verwachte opstellingen, behaalde punten per speler in het vorige seizoen, etc.) is voor iedereen online te vinden (ik kan links geven naar nuttige websites).
Veel mensen zullen wel bekend zijn met een vorm van Fantasy Football, maar er zijn een aantal aspecten die Fantacalcio in mijn ogen extra leuk maken. Met name: alle spelers zijn uniek (dus geen overlap tussen teams) en je speelt iedere speelronde een direct duel tegen een andere deelnemer.
In het kort:
- Het spel wordt gespeeld in een competitie met 8, 10 of 12 mensen. Iedere ploeg bestaat uit 25 voetballers: 3 keepers, 8 verdedigers, 8 middenvelders en 6 aanvallers. Alle voetballers zijn uniek: er is dus bijvoorbeeld slechts één team met Ronaldo. Voor iedere speelronde stel je 11 voetballers op.
- Ieder team begint met een fictief budget van 500 miljoen. Aan het begin van de competitie, na het sluiten van de transferperiode, is er een veiling (per chat). Hierin worden de spelers één voor één per opbod verkocht, totdat iedereen een ploeg heeft van 25 voetballers. Doordat alle spelers uniek zijn en je budget beperkt is, zal niemand een ploeg hebben die uitsluitend bestaat uit sterren. Iedereen zal ook noodgedwongen onbekendere spelers van kleinere ploegen moeten kopen om de selectie rond te krijgen. Na de wintertransferperiode is er weer een veiling waarbij je wat spelers kunt vervangen.
- Vervolgens stel je voor iedere speelronde 11 spelers op. Hiervoor gebruiken we een speciale website. Je kunt kiezen uit verschillende opstellingen. Iedere speelronde speel je een wedstrijd direct tegen een andere deelnemer: je moet dus vooral méér punten zien te halen dan de ander.
- De puntentelling gaat in een paar stappen. Je krijgt punten voor iedere voetballer die je hebt opgesteld in je elftal. De punten komen overeen met de beoordeling van de sportkrant Gazzetta dello Sport. Daarbij worden bonussen opgeteld voor goals (3 punten) en assists (1 punten). En ook punten afgetrokken voor kaarten, eigen doelpunten en gemiste penalty's. Alle punten voor individuele spelers worden dan bij elkaar opgeteld: bijvoorbeeld 66 punten. Dit wordt dan via een tabel omgerekend naar het aantal 'doelpunten' dat je scoort in de competitie: 66 punten is bijvoorbeeld 1 doelpunt, 80 punten is 3 doelpunten. En dit bepaalt dan weer de uitslag van je duel met een andere deelnemer: 1-3.
Oké, dit is een heel korte uitleg: als er voldoende belangstelling is zal ik alle regels natuurlijk in detail uitleggen en ook links geven naar nuttige websites. Maar mijn vraag voor nu is: zijn er mensen die het leuk lijkt hieraan mee te doen?