1-3: Djokovic
Had ze alledrie wel kunnen nemen, Federer schrijft iedereen af maar pakt echt zijn punten nog wel. Nadal gaat ook gewoon op gravel shinen, maar zijn blessure deed me toch twijfelen en hij kostte me het vorige seizoen de titel. Dan maar op safe voor Djoko gegaan.
4-10: Zverev, Del Potro
Zverev no brainer die gaat op voor een eerste GS winst, daarnaast twijfel tussen Delpo, Nishi en Thiem.
Delpo mits fit is degene die waarschijnlijk het verst kan komen. Nishi is stabiel en daarmee is alles gezegd. Thiem gaat het vast heel goed doen, maar toch twijfels bij zijn prestaties/wisselvalligheid. Cilic is ook degelijk en ben ook fan van hem, maar deze combinatie lastig te doorbreken. Zelfde geldt voor Anderson die na een slechte start in 2018 een sterk tweede deel van 2018 had.
11-20: Coric, Tsitsipas, Dimitrov
Dit is een vervelende categorie. Veel doorgebroken talenten en paar oudere rotten. Ik heb besloten 1 talent (Khachanov) te laten vallen en 1 ervaren kracht daar neer te zetten. Coric ben ik al jaren fan van en dus keuze tussen Tsisipas en Khachanov. Voor beiden geldt: kunnen ze het goede seizoen doorzetten...? Vorig jaar vanuit het niks gekomen. Dan toch voor Tsitsipas gegaan. En Dimi, ik geef hem een kans. Slechter dan de laatste jaren kan niet toch? Maar met een coach als Agassi moet hij wel een comeback kunnen maken. Het is een gok, laat het goed uitpakken please... Raonic heb ik er altijd bij gehad, maar die lijkt vaak te struggelen dus valt even af voor nu.
21-35: Goffin, Shapovalov, Monfils, De Minaur
Moeilijke categorie ook. Gekozen voor combi van 2 talenten die je niet kunt missen na vorig seizoen en ervaring. Monfils is een standaardpuntenpakker die moet erbij. En dan waren er 3 tussen wie ik twijfelde: Goffin, Agut en Kyrgios. Goffin 27 en gaat het dit naar anders doen, hopelijk gaat hij daarmee goede resultaten neerzetten. Agut is ook iemand die goed bezig is en van dezelfde leeftijd, maar die inruilen voor de talenten of Monfils... nee. En Kyrgios in potentie een top 20 speler en als hij het mentaal op een rijtje heeft pakt hij de punten voor je. Maar ja, het is alles of niks bij hem. Te onzeker om voor hem te kiezen dus niet gedaan.
36-60: Tiafoe, Fritz, Jarry, Mannarino, Berrettini
De eerste 2 zijn talenten die je niet kunt laten lopen. Jarry zie ik doorstoten naar de top 25. Blijven er 2 spots over. Ervaring en verrassing is daar sleutel voor mij. Berretini had ik al een tijdje op de radar (
HDD, hoe kun je hem gemist hebben ), maar ja dit is een gokje. Als het niks wordt met hem, ruil ik hem in voor meer ervaring. Blijft er 1 slot over: Mannarino, Querrey of Millman. Allemaal ongeveer zelfde qua ervaring en puntenpakken. Millman maakte mn keuze moeilijk (zie hem de goede lijn van 2018 dit jaar doorzetten), maar toch voor Mannarino gekozen.
61-100: 1. Wawrinka (cadeautje in deze groep), 2. Rublev (talentvol), 3. Mcdonald (nog een talent met potentie), 4. Garin (Jarry achterna?), 5. Munar (staat al tijdje op de radar, erg goede speler die ik eigenlijk als verdubbelaar wilde, 6. Hurkacz (ben wel benieuwd wat hij kan eigenlijk), 7. Norrie (is er gewoon weer bij), 8. Opelka (jong en past in mijn beleid de nr. 100 een kans te geven
), 9. Berdych (ervaring kan vaak punten opleveren), 10. Ugo Humbert (2019 veel punten pakken komt te vroeg, maar het is de gok waard)
Deze categorie heb ik vol ingezet op potentiële hemelbestormers als Fucsovics, Tsitsispas en Jarry vorig seizoen. Zitten vast wat spelers bij die de top 30 op zijn minst gaan halen. En met Wawrinka heb je de jackpot te pakken als die een goed seizoen draait... (die moet ik ook wel X2 omdat iedereen dat waarschijnlijk gaat doen en het risico veel punten te verliezen is groot t.o.v talentvolle verdubbelaars. Als Wawrinka weer blessures pakt, is het een weggooier). Heb nog overwogen Munar of Rublev te verdubbelen, maar ga liever mee in het succes van de rest. Andere opties die het niet geworden zijn: Nishioka (ik wilde HDD eren door hem erin te zetten), Marterer, Harrison (ook een puntenpakker?), Istomin, Basic, Tomic (maar ja ook al zo'n kwakkelaar) en broertje Zverev
100+: Murray, Tsonga
Deze keuzes hebben geen toelichting nodig. Verwacht dat ze beiden de meeste punten opleveren. Staan ook nog onder elkaar en mocht het niks worden of blessures krijgen? 1 punt en ze zijn ze gewisseld want wie rondkijkt tussen 101 en 300 komt zoveel leuks tegen: Jack Sock, Fabbiano, Auger-Allisame (groot talent jammer dat hij niet top 100 staat), Ruud (pas 19, wanneer breekt hij eens door...?), Berankis, Baghdatis (fallen star), Noah Rubin (kan zomaar in top 100 staan), Popyrin (ook zo eentje die in de top 100 kan staan op zn 19e), Bublik (gaat hij de verwachtingen ooit waarmaken?), Miomir Kecmanovic (de nieuwe Djoko?) kan ook zomaar top 100 halen), Kokkinakis (geroemd door HDD en pas 22), en Llyod Harris.
X2: Wawrinka
Kluns: Kukushkin