Hmm. Ik weet niet of het hier al genoemd is, maar als we ervan uitgaan dat slechts de mol geld heeft verduisterd hier en van dat er in elke envelop maar een briefje zat, kan volgens mij alleen maar Merel dat geld verduisterd hebben?
Er zijn slechts briefjes van 25, 50, 100, 250, 500 en 1000 in het spel. Alle kandidaten leken in totaal 150 euro in hun enveloppen te hebben zitten op Merel en Rick Paul en Sinan na. Merel leek 300 euro in haar enveloppen te hebben, Rick Paul leek 350 euro in zijn enveloppen te hebben en Sinan 100 euro.
Als Merel eigenlijk 500 euro in envelop 1 had zitten, kan ze dat omgewisseld hebben voor een briefje van 250 euro, waardoor er 250 euro uit de pot bleef. Als Merel in envelop 2 eigenlijk 500 euro had zitten... kan ze dat omgewisseld hebben voor een briefje van 50, waardoor er dus 450 euro uit de pot bleef. Tel 250 en 450 bij elkaar op.. en je hebt 700 missende euro's. Verder lijkt zij dan ook helemaal niet zo verdacht omdat ze 250 euro binnengehaald heeft.
De grote vraag is dan wel.. hoe komt Merel aan een briefje van 250 euro?
(Ik geloof nog wel dat ze 50 euro gejat kan hebben tijdens de laseropdracht, maar een briefje van 250? Die lagen daar niet voor het oprapen, lijkt mij?)
Alle andere kandidaten kunnen ditzelfde wisseltrucje niet gedaan hebben, omdat zij als zij briefjes van 250, 500 of 1000 euro verwisseld zouden hebben met briefjes met een lager bedrag erop nooit precies 700 euro verduisterd kunnen hebben.
Deze theorie is wel gebaseerd op enkele aannames natuurlijk, want wie weet zat er wel helemaal niet maar een geldbriefje in iedere envelop en misschien heeft een kandidaat hier ook wel met het geld geknoeid. Maar ik vond het wel interessant om dit even te vermelden. Merel graaide ook wel erg gretig naar die enveloppen.