En dan is het nu tijd voor de punten van..
De mannen van Rammstein brachten onlangs deze spraakmakende videoclip uit en hebben nu de eer om namens Duitsland de punten te mogen uitdelen. Allereerst willen ze alle landen bedanken die tot nu toe punten hebben gegeven aan hun talentvolle landgenoten van Giant Rooks, en het dankwoord is in het bijzonder gericht aan onze Scandinavische vrienden uit Noorwegen en Zweden voor de 12 punten. Dan nu over naar de punten van Duitsland zelf (bij het commentaar staan ook een aantal voorspellingen, die heb ik gedaan voor de puntentelling was begonnen):
1 punt voor:
Oekraïne. De uitstekende productie redt de mindere zang. 6,9
2 punten voor:
Zweden. Ik zie op Wikipedia dat ze voor o.a. Avicii nummers hebben geschreven als Hey Brother, The Days en Waiting For Love. Dat is wel te horen, want dit is precies zo'n nummer maar dan zonder de danceproductie. 7,3
3 punten voor:
Polen. Een Songfestival is niet compleet zonder ballad in een Slavische taal. 7,4
4 punten voor:
Maleisië. Gewoon een prima popnummer dit. 7,5
5 punten voor:
Zuid-Afrika. Dit soort poprock gaat er bij mij prima in, al wint het niet de originaliteitsprijs. 7,7
6 punten voor:
Luxemburg. Precies het soort indiebands waar ik graag naar luister. Leuke ontdekking! 8,0
7 punten voor:
Oostenrijk. Waarschijnlijk het meest originele nummer van allemaal. Heel erg leuk. 8,2
8 punten voor:
Denemarken! Dit moet toch wel gaan winnen? Dit zou zo de Top 40 in kunnen. 8,2
10 punten voor:
Frankrijk! En deze voorspel ik op plek twee, maar zelf vind ik deze nog iets beter dan Denemarken. Het heeft wel wat weg van oud-deelnemer Louane. Zulke nummers kunnen bij mij niets fout doen. 8,6
12 punten voor:
Nederland! Toen ik zag dat Eefje de Visser meedeed wist ik genoeg, al kwam Frankrijk uiteindelijk nog best in de buurt. Met afstand de beste Nederlandstalige artiest. Ook dit is zo'n mooi nummer. De Bedoeling had wel een nog hoger cijfer gekregen. 8,8
(Pac ik ben echt zo jaloers op jou dat je een keer bij een huiskamerconcert van Eefje was)
Geen punten voor:
11. China. Nog best verrassend, maar het kwam net tekort. 6,6
12. IJsland. Ik vind Sigur Rós vaak wat saai en ook hiervan word ik niet enorm enthousiast, al is het natuurlijk zeker niet slecht. 6,5
13. Canada. Lijkt qua stemgeluid wel wat op James Morrison. 6,4
14. Ghana. Het is in ieder geval wel zomers. 6,2
15. Kenia. Ik vind het wat saai. 5,7
16. Argentinië. Dit is gewoon Meghan Trainor in een Spaanstalig jasje. 5,5
17. Noorwegen. Nogal een clichématige pianoballad. 5,4
18. Zwitserland. Erg zouteloos. 5,1
19. Ierland. Dit is clichématig én zouteloos. 4,8
20. Verenigde Staten. Kan het nog langdradiger? 4,5
21. Italië. Ik hoor vooral een hoop geschreeuw. Misschien helpt het niet mee dat het een liveversie is. 4,1
22. Verenigd Koninkrijk. Dit is zo generiek dat het ook een inzending van het Verenigd Koninkrijk op het echte Songfestival had kunnen zijn. 3,0
23. Turkije. Wat is dit nu weer voor rommel? 2,0
Tussenstand:
1. France - 75 punten
2. South Africa - 56 punten
3. Austria - 54 punten
4. Denmark - 54 punten
5. Poland - 53 punten (DQ)
6. Germany - 49 punten
7. Iceland - 41 punten
8. Ireland - 39 punten
9. Sweden - 38 punten
10. Malaysia - 36 punten