China: Een Songfestival liedje moet mij raken. Taal maakt dan vaak weinig uit, vooral als er een kleine vertaling bij staat zoals China netjes heeft gedaan.
Deze aubergines hebben mij aan het begin van het liedje zeker geraakt, maar helaas is het een beetje langdradig en daardoor saai op den duur. Hierdoor verloor ik mijn interesse en werden andere dingen belangrijker. Waarom houd ik bijvoorbeeld wél van komkommer, maar niet van courgette?! Wel een mooie inzending, nét geen punt.
Zweden: Een liedje dat in principe prima is! Alleen het feit dat ik steeds moet denken aan ‘Somebody That I Used To Know’ maakt dat ik het toch geen punten kan toekennen. Best een lekker nummer, verder! Helaas is de concurrentie groot deze keer…
Kenia: Zo’n inzending waarvan je hoopt dat je hem aan het einde van de streep kan belonen met wat punten! Niks op z’n stem aan te merken, namelijk. Alleen de stijl is gewoon niet echt mijn ding. Ik heb mijn best gedaan, maar helaas schiet het net iets te kort voor punten.
Wel een mooie bijpassende videoclip.
Maleisië: Sympathiek liedje. Maar na even te luisteren begint dit liedje mij gewoon op m’n zenuwen te werken… Sorry, volgende keer beter? Wel terugkomen volgend jaar, namelijk!
Zuid-Afrika: In principe een prima lied, maar ik mis toch een beetje de wow-factor. Een middenmoter, daarmee win je in Luxemburg precies niks. Helaas!
Argentinië: Oeh, we zakken nu toch steeds verder af van de toppers. Ik vrees dat ik gewoon niet zo gek ben van dit alles bij elkaar. Veel te veel, mierzoet en daardoor ook gewoon irritant. Stop hou op. Wel een melodie die blijft hangen, dát geef ik je.
Oostenrijk: De tijd en moeite die er in de clip is gestopt, had beter effi in de muziek gestopt kunnen worden. Jammerlijk. De titel is wel zeer passend: bye baby.
Amerika: Erg sympathiek en oprecht een heel goed(!) thema, maar, laat ik het vriendelijk zeggen: wel een beetje oubollig. You tried so hard.
Nederland: Wat is deze? Ik ben niet voor deze muziek in de wieg gelegd, want ik snap het gewoon niet. Vind dit echt niks, laat haar maar mooi op dat dak staan.
IJsland: IJsland heeft veel talenten rondlopen, maar het blijkt toch een bron te zijn die een beetje de bodem heeft bereikt. Ik zou zeggen: als je zoveel tekst in een liedje stopt en het dan zó snel moet zingen alsof het 3x versneld is afgespeeld: schrap de volgende keer dan gewoon de helft van je lyrics om het rustig en begrijpelijk over te brengen. Hij zal vast goed zijn in z’n vak, maar ik vind het niet echt tof.
Oekraïne: Wat is dit voor -insert lelijk woord, agressief Oekraïens uitgesproken- herrie?
Gewaagde inzending en ik heb zo’n liefde voor Oekraïne, maar dit gaan we écht niet doen hoor.
Turkije: Waarom doen mensen mee met liedjes die de potentie hebben om laatste te eindigen? Nouja, ik heb wel heel hard gelachen om het tekstje, die credits geef ik je. Dus een klein bonuspuntje daarvoor. Ben je toch niet laatste geworden, lekker puh.
Italië: Auwch. Dit bedoelen ze dus met kattengejank? Echt niet mijn ding, sorry not sorry. Wel blij dat het dit jaar gemakkelijk was welk lied ik onderaan zou zetten. Dank daarvoor! Hopelijk doet Italië de volgende keer mee met een meer gangbare inzending om mee te dingen naar een mooie positie.