je weet dat ik dit bericht citeer volgend jaar zodra het topic geopend is he?
Vanzelfsprekend! En ik neem eveneens aan dat ik ze neem, de genoemde uitzonderingen daargelaten.
Hoewel het inderdaad veel budget zou kosten.
Overigens is de Tour nog niet eens over, maar kan nu al niet wachten voor volgend jaar. Blijft toch zeker m'n favoriete pool
Des te frusterend wanneer keuzes niet goed uitpakken
O ja, hoe zit dat met Porte, krijgt die ook jouw garanties?
Zeer zeker niet.
Mijn inschatting vooraf was een top-5 van Bernal, G Thomas, Kruiswijk, Adam Yates*, Porte. Enigszins in willekeurige volgorde, hoewel ik wel op Bernal mikte als winnaar (net als natuurlijk de helft van de overige wielerkijkers).
Die inschatting was op basis dat hij voorgaande twee jaar (voordat hij crashte) consequent tot de allerbeste klimmers hoorde. Dus dat hij prima top-5 (en dus beetje 50/50 voor het podium) kon rijden indien hij 1. niet crashte 2. niet zijn hele klassement weggooide met één off-day.
Dat was een gok, maar als hij inderdaad rond het podium zou fietsen, dan zou dat heel veel op kunnen leveren. Zeker met een kansje dat hij zou winnen. Dubbel omdat ik had ingeschat dat niet heel veel teams 'm zouden hebben.
Dat bleek allemaal echter niet het geval. Porte had z'n jaar ingericht voor de Tour, had een volledig ondersteunend team, is niet gecrasht, had geen complete inzinking.
Het was veel eenvoudiger: hij was consequent net niet goed genoeg. De einduitslag van grofweg 10e lijkt eigenlijk wel recht te doen aan zijn mogelijkheden. Hij zat meestal wel in het groepje favorieten, maar bungelend achteraan. Nooit leek hij echt een kanshebber op de eindoverwinning, zoals Pinot dat bijvoorbeeld wel leek.
Dus aangezien hij het nu ruimschoots niet redde, ondanks dat weinig tegen zat, is denk ik de enige juiste conclusie dat het niet meer in 'm zit. De beste jaren voorbij, de jaren waarin het wellicht mogelijk was geweest. Hij is te oud.
Ben benieuwd naar volgend jaar. Schijnbaar rijdt Nibali volgend jaar bij Trek, ook niet een jonkie, maar misschien dat hij dat de klassementsman wordt? Wellicht dat Richie dan naar de Giro of Vuelta wordt gebonjoured.
Dus ik geloof niet direct in een wederopstanding van Porte volgend jaar. Denk dat ik 'm alleen neem als écht goedkope beschermde renner; 20m ofzo.
* Dat Porte het niet zou halen, kan gebeuren, het was enigszins een gok. Maar ik had bijzonder veel meer van Adam Yates verwacht. Beide broers kunnen natuurlijk in theorie uitstekend fietsen, hebben dat al meermaals in drieweekse courses laten zien.. Simon zakte er vorig jaar bij de Giro doorheen, maar dat was ongetwijfeld iets waar het team veel van heeft geleerd. Hele team tot z'n beschikking, hele jaar getraind..
En hij presteert feitelijk helemaal niets?!
Eerlijkwaar, Adam Yates en Pinot hebben precies omgekeerd aan mijn verwachtingen gereden. Hoewel ook wat dat betreft ik Yates verwonderlijker vond. Snap niet wat er is mis gegaan.
Was ook heel tevreden met Adam Yates als back-up kopman. Ik dacht, vrijwel iedereen zal wel Sagan en Bernal hebben. Als een van beide uitvalt, dan heb ik de sterkste back-up, en zodoende solide kansen.
Oh wow, even snel gegoogled, en hij lijkt zelf ook niet te weten waarom/waar het precies fout ging. Dat is zeer zorgwekkend.