Ik vind Kerst wel ontzettend leuk! 't gaat me daarbij totaal niet om 't eten of cadeaus (aan cadeaus doen wij trouwens nooit met kerst), maar meer om 't gezellig samen zijn met je familie en de sfeer die er rond kerst hangt.
Hiero zijn in de tuinen echt bijna allemaal wel bomen en struiken met lampjes te vinden, dat vind ik wil oké.
Hier wordt daar ook veel aangedaan en ook wij hebben de lichtjes al buiten in de kerstbomen zitten. (we hebben zowel in onze voortuin als in onze achtertuin 'n grote kerstboom staan waar we ieder jaar lichtjes indoen) Ik vind dat er gewoon echt heel mooi uitzien.
De kerstboom zetten doen wij trouwens pas echt 'n week of hooguit anderhalve week voor kerst. Ik vind 't zo overdreven dat veel mensen daar al mee beginnen nog voordat Sinterklaas naar Spanje is vertrokken. :-\
Kerstmis begint voor mij eigenlijk altijd al in de bakkerij op 24 december. Dat is echt de drukste dag van 't jaar en daarom ook de meest vermoeiende dag van 't jaar, maar tegelijkertijd ook de leukste. Ik werk op die dag meestal wel zo'n 13 uur, maar vind dat niet erg omdat er 'n leuk sfeertje hangt in de bakkerij. Iedereen (zowel m'n collega's als de klanten) is vrolijk omdat 't bijna kerst is. Aan 't eind van de dag volgt er dan ook meestal 'n leuk kerstpresentje van de baas, dus dat is ook leuk meegenomen!
's avonds op kerstavond gaan we dan naar de kerk (als ik tenminste op tijd terug ben van 't werk), want dat hoort er hier toch wel bij. 't is meestal 'n veel te lange mis waar 't veel te druk is (je moet echt al 'n uur van te voren in de kerk zijn, omdat je anders geen plaats hebt), maar 't geerger daaraan hoort er echt helemaal bij. Daarna gaan we naar huis en gaan gezellig kerstprogramma's kijken met 'n glas vruchtenbowl. (die vruchtenbowl is echt zo'n typische kersttraditie in mijn hele familie)
Op eerste kerstdag komen mijn broer, zijn vriendin, m'n oma en m'n oom (die is 'n paar jaar geleden gescheiden en komt sindsdien bij ons kerst vieren) op bezoek. We zitten dan gezellig bij elkaar en eten ook samen. Meestal komt er dan ook wel zo'n typische kerstfilm als Home Alone, Sisi of Annie voorbij.
Op tweede kerstdag komen we meestal bij elkaar met de familie aan mijn moeders kant. Die familie is echt heel groot (zo'n 40 man in totaal) en daarom gaan we meestal naar m'n tante, die in 'n soort villa woont. Anders hebben we simpelweg niet genoeg plaats voor iedereen. Daar wordt gewoon gezellig bij elkaar gezeten de hele dag.
Ik heb dus weer 'n vol programma deze kerst, maar dat vind ik helemaal niet erg! Integendeel: ik heb er nu al zin in!