Auteur Topic: Kerstmis  (gelezen 6658 keer)

Offline Annemieke

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerstmis
« Reactie #20 Gepost op: 12-12-2003, 22:28:21 »
Kijk... ik ben het dus ook eens met Han en Idefix. Gewoon harstikke gezellig dat Kerst vieren, ja en dat andere mensen het zo slecht hebben dat zij dat niet kunnen doen, wil toch niet zeggen dat je geen leuke dingen meer mag doen...? Sja als je niet echt overweg kunt met je familie worden die etentjes idd een 'verplichting', maar als je gewoon toffe familie hebt zie je dat natulijk helemaal niet zo! Duzz, ik vind Kerst gewoon supergezellig en een heel leuke sfeer, én idd een van de weinige leuke dingen aan die koude donkere winter...!

Offline rudeangel

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Het leven is leuk!
« Reactie #21 Gepost op: 13-12-2003, 01:50:56 »
Ik ben het met Cora Bora helemaal eens. Kerstmis is eigenlijk al heel lang gewoon een commercieel feest terwijl we er goed aan zouden doen om al dat geld wat we besteden aan kerstcadeau's en kerstmaaltijden te besteden aan degenen die niets of nauwelijks iets hebben.
Wat ik ook altijd zo vreemd vind is dat men met kerst plotseling ook die neef of nicht uitnodigd die ze al het hele jaar niet hebben gezien!!! En dan komt dat desbetreffende familielid op bezoek en aan het eind van de kerst word er dan weer gezegd: "Goh,we moeten toch 's wat afspreken, we zien elkaar nooit!" Maar daar komt dan meestal weer helemaal niks van. Kortom, met de kerst gaan we opeens ons beste(sociale)beentje voorzetten. Maar waarom eigenlijk het hele jaar niet? Waarom niet altijd? ???
Laten we nou eens een keer ons best doen om het hele jaar sociaal te doen. Niet alleen met de kerst!! >:(

Offline Malcolm

• Forumlid
« Reactie #22 Gepost op: 13-12-2003, 02:22:36 »
Tsja, als we met z'n allen geen geld meer zouden besteden aan cadeau's, zouden er heel wat mensen op straat komen te staan en die hebben dan niets meer te besteden. ::)

En dat sommigen, mensen uitnodigen die ze nooit zien kun je niet aan kerst verwijten. Ik zie de mensen die ik met kerst zie gelukkig vaker dan 1 maal per jaar. :) Anders, beter één keer per jaar met de kerst, dan helemaal nooit. ;)

Ik zie kerst gewoon als een goed excuus om mensen uit te nodigen om gezellig knus bij elkaar te zijn. :) Net als met Sinterklaas. Ik kan niet dichten knutselen, dus heb een hekel aan surprises maken. Toch ben ik naar de meeting gegaan, omdat ik het gewoon gezellig vind om bij elkaar te zijn. :)
« Laatst bewerkt op: 13-12-2003, 02:25:15 door Malcolm »

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #23 Gepost op: 13-12-2003, 08:09:11 »
Voor een deel is dat waar, Malcolm, als niemand meer kadootjes koopt, is er ook veel minder winkelpersoneel nodig. De overbodig geworden  winkelbedienden hebbebn dan geen baan meer.Dat wij momenteel zo ontzettend veel te besteden hebben, komt gewoon omdat prijzen verhoogd worden, en aan de andere kant de salarissen van de mensen die TOCH hun koopkracht willen behouden. Zo ga je van het een naar het ander.

Afspreken dat bijvoorbeeld een jaar of wat de prijzen NIET zullen worden verhoogd, maar ook de salarissen gelijk blijven, zouden wereldwijd moeten worden gemaakt. We hebben er wat dat betreft zelf een zootje van gemaakt. Het is een spiraal die je niet kunt doorbreken. Waarom moeten traditioneel per 1 januari prijzen van veel diensten en artikelen worden verhoorgd? NIET omdat het moet, omdat winkels en instellingen het gewoon DOEN! Alles wordt duurder, wordt er gezegd. Fout: Alles wordt duurder GEMAAKT!!!!

Waarom verlagen winkels en instellingen de prijzen van hun spullen niet eens een keer, in plaats van ze te verhogen? Dan heeft iedereen wat meer te besteden, ook de winkeliers halen een hogere omzet, en compenseren dan het verlies dat ze in eerste instantie hadden.

Iedereen wat meer te besteden, ook de minder bedeelden. Of zie ik het te simplistisch?

Offline Malcolm

• Forumlid
« Reactie #24 Gepost op: 13-12-2003, 17:41:08 »
[off topic]

Voor een deel is dat waar, Malcolm, als niemand meer kadootjes koopt, is er ook veel minder winkelpersoneel nodig.
Niet alleen minder winkelpersoneel, maar ook minder personeel in de hele keten ervoor (levereanciers van de winkels, fabrieken, leveranciers van de fabrieken, de leveranciers van de leveranciers etc.). Geld moet rollen.

Citaat
Afspreken dat bijvoorbeeld een jaar of wat de prijzen NIET zullen worden verhoogd, maar ook de salarissen gelijk blijven, zouden wereldwijd moeten worden gemaakt. [...] Alles wordt duurder [...]

Waarom verlagen winkels en instellingen de prijzen van hun spullen niet eens een keer [...]
Het is goed als ieder jaar alles een heel klein beetje duurder wordt. Niet teveel. Maar als het niet zou gebeuren, krijgen we het spook van de deflatie (alles wordt goedkoper).

Waarom is deflatie slecht? Zodra de mensen door hebben dat alles goedkoper wordt, stellen ze hun aankopen uit (waarom nu die tv kopen als ie over een maand goedkoper is?). Dat zou betekenen dat de economie helemaal een opdonder krijgt. Nog minder verkopen in de winkels, nog meer ontslagen etc.
En wat helemaal erg is bij deflatie: een hypotheek. Bij langdurige deflatie is de waarde van je schuld groter dan op het moment dat je de lening nam. (zie het zo: stel dat je in 1950, 100 gulden had geleend. Toen een boel geld. Nu is dat 'maar' 45 euro. Zou al die jaren alles goedkoper zijn geworden dan zou 45 euro nu heeeeeel veel geld zijn.
Ander voorbeeld: nu kost 1 kilo snoep 5 euro. Als je vandaag 5 euro zou lenen voor 10 jaar, dan heb je in feite een schuld ter waarde van 1 kilo snoep. Na 10 jaar, moet je weer 5 euro terug betalen. Zijn de prijzen gelijk gebleven dan is de waarde van je schuld weer 1 kilo snoep, zijn de prijzen al die jaren gestegen, dan is je schuld bijv. nog maar '750 gram snoep' waard. Zijn de prijzen gedaald, dan kan de waarde van je schuld 1250 gram zijn. M.a.w. je schuld is aan het eind van de rit groter geworden. Bij hoge inflatie zegt men wel dat de schulden 'weginflateren'.

Dat is ook de reden dat Frankrijk en Duitsland zo makkelijk hun overheidstekort laten oplopen. gevolg hoge inflatie en dat heeft weer tot gevolg dat hun schulden 'weginflateren'. Nederland heeft veel geld in pensioenen en bij inflatie zouden die weinig meer waard zijn.

[/off topic]
« Laatst bewerkt op: 13-12-2003, 19:00:01 door Malcolm »

Offline Ongewensd Persoon

• Forumlid
  • at the turn of the tide
« Reactie #25 Gepost op: 14-12-2003, 17:05:11 »
Volgens mij krijgen Jos en Malcolm binnenkort 3 geesten op bezoek die hun de ware kerstgedachte komt vertellen en komt uitleggen dat niet alles draait om geld. Zeg is jullie middelnaam misschien 'Scrooge'?

maapie

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 14-12-2003, 17:42:46 »
Volgens mij krijgen Jos en Malcolm binnenkort 3 geesten op bezoek die hun de ware kerstgedachte komt vertellen en komt uitleggen dat niet alles draait om geld. Zeg is jullie middelnaam misschien 'Scrooge'?

;D ik denk het ook ja ;D

Offline Malcolm

• Forumlid
« Reactie #27 Gepost op: 14-12-2003, 17:49:26 »
Ik vind het samen zijn ook het leukste van Kerst. :)
Ik zie kerst gewoon als een goed excuus om mensen uit te nodigen om gezellig knus bij elkaar te zijn. :) Net als met Sinterklaas. Ik kan niet dichten knutselen, dus heb een hekel aan surprises maken. Toch ben ik naar de meeting gegaan, omdat ik het gewoon gezellig vind om bij elkaar te zijn. :)
Chriz, als je dit bedoelt met de 'kerstgedachte', dan hoeven die geesten niet meer langs te komen hoor. ;) :P

Maar goed, het is een illusie om te zeggen dat geld niet belangrijk is. Wouter Bos (PvdA) zei ooit eens: "Het gaat niet om geld, maar om banen." Ja duh, alsof er geen relatie tussen die twee zit. ::) Hypocriete dombo.  ::niet-ok::

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #28 Gepost op: 14-12-2003, 18:27:26 »
Met Scrooge is het uiteindelijk toch nog goed gekomen. HAPPY CHRISTMAS, hoor je toch op het laatst altijd? Of zenden ze bij jou die film zonder de laatste 5 minuten uit, Chriz? Zeker uitgezonden door VT4. Zit je op het einde te wachten, begint ineens Tell-sell met zijn wonderlijke huishoudelijke hulpjes, en afslankpillen.

Offline mollinde

• Forumlid
« Reactie #29 Gepost op: 15-12-2003, 13:32:57 »
Dus ik denk dat ik maar kook. Heb net een kookboek voor snieklaas gehad, dus dat moet lukken.
Als hoofdgerecht denk ik aan boeuf bourguignon, maar dat moet je een dag van tevoren klaarmaken, en ik weet niet of ik daar tijd voor heb. Dus als mensen nog suggesties hebben...

???
Boeuf bourguignon maak ik altijd in een uur of 3.
Dus ik weet niet wat jou recept is, maar je mag het mijne wel hebben als je wilt......
Nou heb ik weleens het wermoeden dat je dat op veel verschillende manieren klaar kunt maken, maar goed, laat me maar weten of je hem hebben wilt.

Hij is wel lekker hoor... ::ok::
stap voor stap

Offline mollinde

• Forumlid
« Reactie #30 Gepost op: 15-12-2003, 13:51:03 »
Ik vind kerstmis trouwens altijd erg gezellig hoor, en kan me er ook niet druk om maken qua schijnheiligheid en verplichtingen enzo.  ;)

Kerstavond zijn we samen thuis (ik en vriend), mooi een kerstfilmpie ofzo kijken, en meestal hebben we wat kadootjes voor elkaar gekocht.
1-e kerstdag is mijn vader jarig, dus is het thuis een gezellige drukke boel met de hele dag visite. S´avonds kookt mijn moeder gewoon, wel wat lekkers meestal, en blijven mijn oma en haar man mee eten. Dus eten we in totaal met een man of 10. En dan ´s avonds meestal weer huis vol visite en mooi zitten  :D
2-e kerstdag is ook bij mij de dag voor mijn schoonouders. Daarmee doe we altijd nog wel wat kadootjes, maar gewoon lootjes voor 25 euro en dat is het. Moet trouwens wel een rijm bij, ookal is het kerst. :P  Dit jaar zitten we 2-e kerstdag bij ons thuis, gaan we gourmetten.

Ik heb er wel weer zin in....

stap voor stap

Offline idefix

• Forumlid
  • just keep swimming
« Reactie #31 Gepost op: 15-12-2003, 14:09:38 »
???
Dus ik weet niet wat jou recept is, maar je mag het mijne wel hebben als je wilt......
Nou heb ik weleens het wermoeden dat je dat op veel verschillende manieren klaar kunt maken, maar goed, laat me maar weten of je hem hebben wilt.

Hij is wel lekker hoor... ::ok::

dank je mollinde, maar het is niet meer nodig, want we gaan toch gourmetten. (tante Annie moet zich maar aanpassen  ;D )
Ik heb ook wel eens boeuf bourguignon in een dag gemaakt, en die was ook lekker. Maar als het dan toch kerst is, en ik uitgebreid ga koken, wil ik er ook het maximale uit halen, en het is natuurlijk vaak zo dat dat soort dingen op de 2e dag lekkerder is dan op de eerste.
Ik heb een stuk of 3 kookboeken speciaal over de franse keuken, en het zal in alle 3 de boeken wel staan, dus ik had maar kunnen kiezen qua recept.

we're back :(

Offline mollinde

• Forumlid
« Reactie #32 Gepost op: 15-12-2003, 14:18:44 »
okeej....

Gourmetten is ook lekker, en dan kan iedereen zich uitsloven ipv dat 1 iemand de hele dag in de keuken staat...

succes met tante annie  ;)
stap voor stap

Offline Annemieke

• Forumlid
« Reactie #33 Gepost op: 16-12-2003, 18:35:42 »
ze hadden vandaag kerstdiner in de mensa ;D dus heb kalkoen gegeten ;D

Offline Kukai

• Forumlid
« Reactie #34 Gepost op: 16-12-2003, 22:42:57 »
ze hadden vandaag kerstdiner in de mensa ;D dus heb kalkoen gegeten ;D

Gemeen hoor.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Annuh

• Winnaar Idols-pool 2004
  • Forumlid
« Reactie #35 Gepost op: 17-12-2003, 16:27:36 »
Change of plans!

1e kerstdag:
Overdag: Efteling (was al bekend)
's Avonds: De musical Doornroosje in het Efteling-theater

;D ;D ;D ;D ;D

Offline Malcolm

• Forumlid
« Reactie #36 Gepost op: 17-12-2003, 17:26:58 »
Zozo, cool hoor! :D Hoe krijg je dat voor elkaar? En met wie ga je?

Offline Annuh

• Winnaar Idols-pool 2004
  • Forumlid
« Reactie #37 Gepost op: 20-12-2003, 10:29:30 »
Zozo, cool hoor! :D Hoe krijg je dat voor elkaar? En met wie ga je?

Hoe ik dat voor elkaar krijg? Een moeder hebben die zegt: We kunnen ook samen naar Doornroosje gaan, 's avonds! En dan zeg ik: Jaaaaaa!! Want m'n moeder betaalt ;) .

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #38 Gepost op: 20-12-2003, 18:21:58 »
Wie vindt het leuk hier plaats te bieden aan leuke kerstgroeten? In plaats van traditionele kerstkaarten is dit toch het topic waar die kerstgroeten in thuis horen? Ik begin wel.

Voor iedereen die ik niet al op de een of andere manier heb kunnen bereiken: Ik wens de hele Wie is de Mol-familie*** hele fijne kerstdagen met veel familiegeluk, en alvast voor het nieuwe jaar:  van al het goede het beste!!

*** Voor degenen die pas NA Wie is de Mol hebben geregistreerd, geldt hier uiteraard: de hele Realitynet-familie.

« Laatst bewerkt op: 20-12-2003, 18:32:21 door bodejos »

Offline Malcolm

• Forumlid
« Reactie #39 Gepost op: 21-12-2003, 14:50:02 »
Uiteraard aan alle bezoerkers van onze site een kerstgroet van mij. :)

Annuh, geweldige moeder heb je.

We hebben gisteren hier in ons studentenhuis een kerstdiner gehad. Het was erg gezellig en ik geloof dat iedereen het eten ook wel erg lekker vond. :)

menu:

Eendenborstfilet in sinaasappelmarinade met een bosvruchten/amarettosaus
Aspergecrèmesoep
Spoom
Gebakken zalmmoot met brocolli en gegratineerde aarappelpuree met verse bieslook en pijnboompittjes
Kaasplankje (Brie, Port Saluut, Blauwschimmelkaas en Old Amsterdam)
Chocoladekruimeltaart
Koffie Amaretto of thee met mokkaboontjes en perermunt