27. LuxemburgSpeciaal voor jou een video:
26. TanzaniaOp zich leuk, maar een beetje te saai en simpel.
25. NigeriaLeuke introtekst. Eigenlijk is het nummer te mooi voor deze plek, maar ik hou gewoon niet zo van zielige muziek. Sorry
24. SenegalSkiën in Senegal?
Deze begon bij mij heel hoog, maar is in de laatste luisterronde heel wat afgezakt. Overigens staan niet alle Afrikaanse landen staan bij mij laag hoor! (spoiler alert)
23. Nederland"Als student stond Thijs Vroegop" <-- nice.
Kwalitatief gezien best een goed nummer, maar ik vind het iets bijzonders missen. Dan ontstaat natuurlijk meteen de morele kwestie of ik Nederland wel mag beoordelen op originaliteit, want misschien is er wel een Bosniër annex Herzegovinees onder jullie die bij het nummer uit zijn/haar land denkt: "pfff, wéér een lied met macarons, wat cliché!" Ja, net zo goed als dat ik exotische landen beoordeel op kwaliteit.
Overigens, iedereen die laag in mijn lijstje staat; vergeet niet dat ik de titelhouder ben van de Toondoofprijs, dus beschouw het als een goed teken!
22. PolenDe enige muziekvideo van allemaal waar ik geboeid naar heb zitten kijken. Het nummer is verder aardig, maar niet superbijzonder. Leuk feitje: het kind zegt aan het eind van de video: "Mama, kun je m'n telefoon in de oplader doen?"
21. DenemarkenHet begon wel leuk, maar werd al snel een beetje irritant.
20. MarokkoOver nietszeggende statements gesproken, ik denk niet dat de Marokkaanse politiek hier wakker van gaat liggen. Ja, van de herrie, maar niet van de tekst. Maar ik ben het nummer wel iets minder gaan haten na meerdere luisterrondes.
19. MexicoMooi nummer, maar het heeft me nooit helemaal kunnen pakken.
18. EcuadorOp zich een tof gebaar van Statler en Waldorf, dat ze de opnames van de Muppets even op pauze hebben gezet om de mensen in nood in Ecuador te helpen, maar het komt het nummer niet ten goede. Maar, zoals traditie in dit soort nummers, is het rap-gedeelte het cringiest.
In m'n laatste luisterronde is het nummer bij mij ineens nog ontzettend gestegen. Zo zie je maar weer waar dat goed voor is!
17. CanadaEr had meer in dit nummer gezeten, vind ik. Het is catchy, maar mist gewoon de schwung!
16. Verenigde StatenLeuk, leuk. Maar dat komt vooral door de songtekst. Als hij in het Tuvaluaans had gezongen, had ik het per definitie minder interessant gevonden. Om het eerlijk te houden, geef ik geen plus- of minpunten aan de songtekst.
15. FilipijnenHet is zo klef dat ik het bijna van m'n scherm af moest schrapen, maar ik vergeef het ze, want het nummer is heerlijk!
14. TurkijeTurkije, mijn ondergewaardeerde pareltje van vorige editie!
Eerst ga ik je even iets vertellen over Laura Branigan.
Laura Branigan groeide op in een dorp buiten de stad New York. Haar familie was van Ierse afkomst, en zij dus logischerwijs ook. Ze is bekend van de nummers: "The Power Of Love", "Gloria", en zoals je al noemde: "Self Control". Allemaal prachtige nummers, maar nou komt het: allemaal covers! Wie had dat gedacht? Maar ik wil haar niet volledig afkraken, of zo. Ze had namelijk ook een schitterend, origineel nummer die minder bekend is: "Silent Partners".
Je nummer is zeker geen straf om naar te luisteren, maar mist een moment waarop het echt losbreekt.
13. BulgarijeHeel leuke introtekst.
Eigenlijk ben ik allergisch voor hazelnoten, maar toch ben ik dol op Nutella. Zo is het met dit nummer ook; hoewel ik lijd aan CMASA (Chris Martin-achtige-stem-allergie), had ik daar tijdens dit nummer verwaarloosbaar weinig last van, jeej!
Erg leuk nummer, dat ik graag een hogere plek gegeven, maar we komen nu echt in het ruim-voldoende/goed-territorium en daarin moeten harde keuzes worden gemaakt.