Wat betekent dat
Bij het Eurovisie Songfestival heerst er een soort vloek op het land dat als tweede moet optreden. Sowieso is het nadelig om in de eerste helft van de finale te zitten, maar plek 2 scoort historisch gezien duidelijk de slechtste cijfers. Het is de enige plek van alle edities waar nog nooit een winnaar uit is gekomen, en het heeft de meeste laatste plekken voortgebracht. Dit wordt ook wel de "death slot" of "death spot" genoemd (ik weet niet of het een gangbare term is, maar een vriend van me is een songfestival-freak en die had me hier ooit eens over verteld.
)
In de vorige editie van RN Songfestival had ik dus die positie. Nou denk ik dat mijn nummer toen op andere posities ook wel slecht gescoord zou hebben, maar toch.
Nu er waarschijnlijk 30 nummers meedoen, gaat de running order denk ik nóg meer een rol spelen.
Overigens, wat ik in de vorige editie deed om alles zo 'eerlijk' mogelijk te beoordelen: de eerste keer luisterde ik alle nummers op volgorde. Toen maakte ik aan de hand daarvan een lijst met bovenaan mijn minst favoriete nummer, daarna mijn op één na minst favoriete nummer etc., en helemaal onderaan m'n favoriete nummer. Daar maakte ik in díe volgorde zelf een playlist van op YouTube. Bij m'n tweede keer luisteren gebruikte ik dus die playlist, vroeg ik bij elk nummer steeds aan mezelf: "vind ik dit nummer chiller dan de vorige?" en maakte ik aan het eind opnieuw een lijstje met eventuele veranderingen, die ik dan doorvoerde in de playlist. Bij m'n derde, laatste keer luisteren deed ik dat weer opnieuw, en dat werd dan mijn definitieve keuzelijst.