De Morgen 25 april 2020:
'Als dit klopt, wordt het de beste mol in jaren'
Zondagavond weten we eindelijk wie in Griekenland de boel in het honderd deed lopen. In een poging nu al een doorbraak te forceren vroegen we de vier recentste winnaars wie volgens hen 'De mol' is.
Cathy van der Ha (41), winnaar 2016
'Ik weet het vrijwel zeker'
Ook Cathy van der Ha zit in lockdown. Al is het bij haar nog net iets zonniger dan bij ons. Van der Ha woont immers in Griekenland waar ze business manager is van de Pinewood American International School of Thessaloniki. De poort van die school blijft voorlopig gesloten, tijd genoeg dus om online wat afleveringen van De mol te bekijken. Van der Ha: "Zeker nu de kandidaten naar Griekenland trokken heb ik het programma met nog meer aandacht dan anders gevolgd."
Dus stellen we maar meteen de vraag van één miljoen: Wie is de mol?
"Ik ben er vrijwel zeker van dat het Bart is. Wie aan De mol deelneemt maakt tijdens het programma een groeiproces door. Jolien bijvoorbeeld zag je van wat naïeve kandidate evolueren naar een gehaaide player. Alleen Bart is doorheen alle afleveringen door stabiel gebleven. Logisch ook, hij wist waar hij zich aan kon verwachten."
Is hij niet net een van de fanatiekste kandidaten?
"Dat is net wat iemand tot een goede mol maakt. Laten uitschijnen dat je voor het geld gaat maar er toch voor zorgen dat er altijd net iets fout loopt. Bart beheerst die kunst tot in de perfectie. Hij ligt ook goed in de groep, er wordt naar hem geluisterd en hij is altijd in de buurt wanneer er belangrijke beslissingen genomen worden. Dat is de ideale positie voor een mol."
Zie je als ex-winnaar de dingen duidelijker dan de doorsnee kijker?
"Je weet natuurlijk hoe het er tijdens die opnames aan toe gaat en hoe stresserend die zijn. Wanneer Jolien er tijdens de opdracht op de luchthaven niet in slaagt haar auto in neutraal te krijgen zien mensen daar meteen mollengedrag in, terwijl ze hoogstwaarschijnlijk gewoon bloednerveus was.
"Maar je bent - ook als ex-winnaar - natuurlijk heel erg afhankelijk van wat je al of niet op tv te zien krijgt."
Davey Van Rode (31), winnaar 2017
'Schrapte er meteen al zes'
Sporten en klussen in huis. Daar vult Davey Van Rode zijn dagen mee. En op zondagavond wordt er tv gekeken. Dit jaar fanatieker dan ooit. "Salim werkte vroeger in hetzelfde bedrijf als mijn vriendin en ik ken hem ook nog van vroeger. Als je een van de deelnemers kent, geeft dat toch een extra dimensie aan een programma als De mol."
Werpt dat fanatiek kijken ook zijn vruchten af? Weet je ondertussen wie de mol is?
(Zucht) "Het is dit seizoen de eerste keer dat ik echt twijfel. Ik heb lang mijn geld op Jolien gezet, maar de laatste paar afleveringen maakt ook Alina zich steeds verdachter. Ze slaagt er steeds in zich in een positie te manoeuvreren van waaruit ze de boel subtiel in de soep kan laten lopen. Anderzijds blijft Eline, die toen ik meespeelde de mol was, al sinds het begin volhouden dat Jolien de perfecte mol is. Op elke berichtje dat ik haar stuur krijg ik als antwoord: 'Het is Jolien!'.
Is Bart helemaal uit beeld?
(Nog diepere zucht) "Eigenlijk niet. Al zou ik het heel straf vinden mocht hij de mol zijn. Hij speelt het spel superfantatiek en was daardoor in mijn ogen eigenlijk totaal niet verdacht. Mocht hij zich zondag toch als saboteur outen dan is hij in mijn ogen de beste mol van de voorbije jaren."
Conclusie: Je hebt eigenlijk geen idee wie het is?
"Klopt. En dat is best vreemd. Want van de tien kandidaten kon ik er bij de start al zes of zeven meteen elimineren."
Hoezo?
Van Rode: "Als ex-deelnemer weet je perfect over welke kwaliteiten een mol moet beschikken. Die mag niet te braaf zijn, moet initiatief durven nemen en mondig genoeg zijn. Een goede mol moet ook fysiek zijn mannetje kunnen staan. Toen ik in de eerste aflevering zag dat Dorien schrik had om van een berg af te dalen, wist ik meteen: die is het niet."