Vergeet HLN en lees Humo. Humo sprak met Alina!
https://www.humo.be/tv/humo-sprak-met-mol-alina-je-liegt-het-makkelijkst-tegen-wie-je-het-liefst-ziet~b8d5b11b/Salb-service:Humo sprak met ‘Mol’ Alina: 'Je liegt het makkelijkst tegen wie je het liefst ziet'
'Wat zou jij veranderen aan de foto's?' 'Operatief, bedoel je?' Tijdens de shoot etaleert kersverse mol Alina - wat rijmt op 'beeldschone tsarina' - de ontwapenende zelfrelativering waarmee ze een halfuur eerder al ons gesprek opfleurde. Ze had het over 'De mol', de lange tijd dat ze zonder papieren in België verbleef en over haar jeugd met haar mama. 'Ik zie haar het liefst van iedereen, maar zij is ook de enige persoon die ik op gezette tijden de nek zou kunnen omwringen.'
VINCENT VAN PEER MAANDAG 4 MEI 2020
De jongste mol ooit, de laagste groepspot in de geschiedenis, de hoogste kijkcijfers aller tijden: op het rapport van Alina Churikova staan alleen maar tienen. Maar van een afterparty kan vooralsnog geen sprake zijn.
HUMO Je hebt 'De mol' noodgedwongen in quarantaine moeten beleven, dus zonder feestjes. Is dat een vloek of een zegen?
ALINA CHURIKOVA «Een zegen, vermoed ik. Ik heb de finale superintens beleefd, in het bijzijn van de mensen die de aflevering gemaakt hebben. Het enige wat ik echt jammer vind, is dat er geen reünie heeft kunnen plaatsvinden. Ik ben nogal lijfelijk ingesteld en had iedereen graag nog eens vastgepakt (lacht).»
HUMO Hoeveel meter kun jij nog joggen in Westerlo vóór je wordt aangeklampt?
CHURIKOVA «Ik jog niet meer, want ik ben geopereerd aan de enkel die ik heb verwond tijdens 'De mol' en ik moet rusten. Maar bij de bakker heeft iedereen mij gezien. Nu is dat leuk, omdat de complimentjes van enkelingen komen. Maar als er geen coronacrisis was geweest...»
HUMO Nog goed dat alle festivals afgelast zijn: je had geen minuut van je favoriete bands kunnen genieten.
CHURIKOVA (lacht) «Dat vind ik toch jammer: ik ga elk jaar naar Werchter en Pukkelpop, en dit jaar had ik er graag Down the Rabbit Hole bij genomen. Mijn memorabelste editie moet Rock Werchter van twee jaar geleden zijn, toen Nick Cave and the Bad Seeds kwamen spelen.»
HUMO Hoe hou je je tegenwoordig bezig?
CHURIKOVA «Als ik opsta, vraag ik me weleens af: kan ik niets originelers doen dan gisteren? Ik wil telkens met een ander gevoel gaan slapen, en dat lukt nu niet. Wandelen en fietsen, allemaal goed en wel, maar dat doe ik nu al twee máánden. Voorts lees ik veel en kijk ik naar series en films. En af en toe studeer ik wat: ik ben nog altijd student, maar niet zo'n goeie (lacht). Ik heb druk nodig om te presteren, en dan is zo'n quarantaine lastig. Mensen zeggen: 'Je hebt zoveel tijd!' Maar dan doe ik juist niets.»
Ik ben een zonnekind hors catégorie. Ik heb een prachtige opvoeding gehad. Ik word steevast gelukkig wakker, of toch op zijn minst enthousiast: 'Wat zal de dag vandaag brengen?'
HUMO Jolien, de winnares van 'De mol', vond van zichzelf dat ze er als een bitch uitzag, en dat ze soms minder hevig had mogen zijn. Heb jij iets over jezelf geleerd?
CHURIKOVA «Jolien hoefde helemáál niet minder hevig te zijn. Ze is perfect zoals ze is. Bij mezelf keek ik vooral of ik m'n rol wel goed speelde. Maar ik vond het ook confronterend als ik mezelf op tv zag. 'Sta daar toch niet zo sullig met je mond open!' riep ik dan in de woonkamer. En telkens als ze mij in profiel filmden, wist ik weer waarom ik m'n neus zo haat (lacht). Ik probeer er niet te veel aan te denken, anders word ik er ongelukkig van.»
HUMO Ik wil nog even terugkomen op het 'Ik heb nog nooit'-drankspelletje, waarbij je zowat de Grote Nete hebt leeggedronken. Achteraf ging je vlot over de evenwichtsbalk. Heb jij veel ervaring wat dat soort tijdsbestedingen betreft?
CHURIKOVA «Natuurlijk, ik ben student (lacht). Maar die Griekse ouzo is wel straf spul, en ze schonken de glazen royaal vol. Tien minuten later hadden ze me niet meer moeten vragen om over die balk te huppelen. En ik had samen met Christian de avond al feestelijk ingezet met bier en wijn - ik was vergeten dat die proef nog moest komen. 's Nachts kwamen Jolien en Dorien aan mijn bed staan: 'Psst, ben jij de mol?' Ik mompelde: 'Nee. En ik ga niet zeggen wie mijn mol is.' Ik had de ultieme test doorstaan! Maar het is eigenlijk een schande dat ik me zo heb misdragen (lacht).»