Kon gisteravond niet updaten, want ik moest even een potje Triviant winnen
Goed, dus we gaan eerst ons Verstand proberen te gebruiken of we uit de omgeving kunnen afleiden waar we heen moeten, en als dat onvoldoende lukt gaan we voorzichtig richting de rook (met Schaduw).
Ohja, en ik had bedacht dat een beetje visuele ondersteuning altijd helpt om een gevoel voor de omgeving te krijgen, dus heb onderstaande afbeelding gemaakt voor het kust-landschap waar we ons momenteel bevinden
Je kijkt om je heen. Je bent hier niet eerder geweest, maar meestal kan je redelijk achterhalen waar je heen moet. Het is laat in de middag, en de dalende zon staat voor je - iets aan de rechterkant. Rechts is dus het noorden. Overwegend heeft het noorden wat hogere heuvels en diepere fjorden. Je moet echter naar een baai toe, dat zit in de naam van Kormak's Bay, dat impliceert meer het zuiden. Daarentegen, je hoort op basis van je route de afgelopen dagen niet meer dan 10 of 20 kilometer uit de richting te zijn. Hooguit een dagtocht. De kleine afstand betekent tevens de omgeving waarschijnlijk overal een beetje hetzelfde eruit ziet: daaraan kan je niet echt afleiden waar je naartoe moet. Je mikt het zuiden, maar je twijfelt. Het zou irriant zijn om onnodig 15 kilometer de verkeerde kant op te gaan. Toch maar iemand zoeken om te vragen.
De herders van de kudde schapen kunnen echter ruwe lui zijn. Je herinnert je de wijsheid van je oma, Owena: Je wordt alleen zo oud als ik door risico's uit de weg te gaan. En als het moet: wees snel, wees dodelijk, wees het eerst. Okay oma, dan gaan we niet naar de herders. Je wendt je naar de rookpluim, en gebaart naar Luna dat ze stil moet zijn.
Het is nog een kilometer of 2 lopen, maar na een tijdje zie je op een stenige heuvel het vervallen huisje [de afbeelding rechtsonder] waar de rookpluim uit lijkt te komen. Het begint inmiddels te schemeren, wat je helpt om nabij te sluipen. Een paar honderd meter van tevoren laat je Luna stilhouden. Ze is groot en soms nog onhandig in haar groeiende lichaam, en kan ervoor zorgen dat jullie gesnapt worden. Ze likt je haar door de war, maar lijkt het te begrijpen.
Voorzichtig sluip je naderbij. Hier was oma toch altijd beter in. Het is een vrij stijle klim met losliggende stenen, en hoewel de invallende duisternis je goed verborgen houdt, kan je ook weinig zien. Halverwege stap je mis, schiet van de steen af waar je op leunde, en verzwikt je enkel. De rollende stenen moeten wel haast te horen zijn geweest bovenaan... maar er is geen reactie. Je wacht 5 minuten, 10, 15, maar niets komt het lawaai verder onderzoeken.
Voetje voor voetje klim je verder. Het lukt je goed om in de schaduwen te blijven, en nadert na een half uurtje de top. Het huis is een geraamte. Het volledige dak is weg, een deel van de muren is ingestort. Dit moet van de eerste generatie zijn geweest. Voor het huis brandt een vuur. Een man staart met lege ogen naar het vuur. Naast hem ligt een oude hond. Je kunt vrij eenvoudig tot op 25 meter afstand in de schaduwen blijven om ze te observeren. Zo te zien hebben ze je niet door. Je wacht een kwartiertje, maar de man en de hond bewegen nauwelijks. Vermoedelijk is er verder niemand aanwezig.
Hoe ga je achterhalen welke kant Kormak's Bay is? En wat doe je als overnachting?Vermoedelijk wil je het gesprek aangaan met deze onbekende persoon? Wat is dan je insteek? Kom je in volle glorie (eventueel ondersteund door Luna en/of door magie, bv thaumaturgy, of word of radiance) naar voren, om indruk te maken en respect af te dwingen - zodat je hulp en welicht een veilige slaapplek krijgt? Of doe je je voor als jezelf, een eenvoudige priesteres op doorreis - die verder geen problemen wil geven of krijgen. Of pretendeer je een zielige reiziger te zijn wiens metgezellen door wolven zijn opgegeten (dan ga ik voor deception moeten gooien
)? Er zijn vast ook nog allemaal anders opties
Als je je wilt voordoen als lokale nobele, aan wie onderdak en spijs verleend moet worden, be my guest
(of als je de man sneaky vanuit de duisternis dood wilt schieten om een veilige slaapplek te verkrijgen, ook mogelijk, I don't care
)
Of biedt je eventueel (al dan niet direct) een vergoeding aan voor informatie? (in dat geval, wat? De economie draait vooral om ruilhandel, niet munten)
Probeer je hier te overnachten, of elders (waar in dat geval)?
Oftewel, wat is je plan voor 1. informatie & 2. overnachting?