Ik sta echt perplex om deze verdeeldheid, zeg het jullie eerlijk. Het is niet eens zozeer dat ik Alina onverdacht vind, maar ik snap werkelijk niet dat er iemand om Jolien heen kan als je een beetje kennis hebt van lichaamshouding en gedrag. Ik ben zelden zo ongelofelijk overtuigd geweest van een Mol in jaren. En dat ligt al een tijdje niet aan wat ze effectief doet (al was de slotaflevering echt alleen maar meer bevestiging, zoals oud-Mol Eline het ook in café De Mol zei), maar hoe ze zich gedraagt.
Het is een superleuke deelnemer, lijkt me een geweldig leuke vrouw, maar ik prik bij haar echt heel makkelijk door haar gedrag heen. En les één voor een goede Molbiechtleugen moet nu al jaren zijn: niet overtuigd zeggen dat je nog op twee mensen zit in de voorlaatste aflevering, dat kán niet. Dan maar op je muil met één foute verdachte, maar met vier over heb je er geen twee meer, dan val je al door de mand. Zeker aangezien Gilles net zelf zegt dat in de finale vrijwel altijd iedereen goed zat, en in het geval van Elisabeth was het dus al heel 'laat' dat Joeri met nog vier kandidaten over pas definitief op de goede Mol zat.
Ik kan me alleen maar voorstellen dat mensen het 'te dik erbovenop' vinden liggen? Maar dan vergeet je dat in België er niet zo sterk als in Nederland het idee leeft van molgedrag en sabotages kapot monteren en iemand heel onopvallend in beeld brengen. Zie Eline. Zie Pieter. Zie zelfs, achteraf, Elisabeth. In België - en zo kijk ik de serie ook - gaat het veel meer om het complete plaatje, in Nederland is de allergrootste lol de Mol vinden. In België is veel meer het credo: ja, die Mol moet je ook zonder verborgen aanwijzingen op een gegeven moment wel kunnen zien, het moet leuk blijven. In Nederland doen ze er alles aan om het voor het type-dit-forum heel lastig te maken.
Jolien is de Mol. Honderdduuzend procent. Als ik het verkeerd heb, mag ik aan de digitale galg.