Ik vind het absoluut niet erg finaal op mijn muil te gaan, maar als er hier nu nog steeds mensen zijn die denken dat Jolien níét de Mol is, dan snap ik er helemaal niets van. Ik heb nog nooit, Margriets zwarte-vrijstellingsgebbetje incluis, zúlk overduidelijk slecht acteerwerk gezien als wat er aan die dinertafel gebeurde met Jolien. En dan zie ik mensen zeggen: ja, maar het lag er zo dik bovenop, dat kán toch niet dan? Wat als ze dit expres deed als kandidaat?
Nee.
Mensen. Wat in hemelsnaam zou deze Razzie-award verklaren als ze kandidaat zou zijn? Ik vind haar het hele seizoen al vrij matig acteren, maar dit was me een partij ongemakkelijk! Het begon al met die opdrachten, en dan natuurlijk vooral die ijsopdracht. Het was zó calculerend: eerst een laag bedrag, dan meteen die hamer en je ziet aan haar houding dat ze precies wist wat ze deed, met een ijzingwekkende (pun intended) kalmte. En aan die dinertafel, nog even los van de bizarre keuzes, het kijken naar de stolp met de verdubbelaar. Luister naar dat gesprek, luister naar hoe ze praat en vooral, en dit benadruk ik, hoe snél ze reageert op de Mol. Er zit geen spanning, niets, ze reageert metéén. Als je daar als kandidaat zit, dan laat je af en toe een stilte vallen, zelfs als goede acteur. Als een Mol, en jij bent het niet, daar zit, dan neem je de tijd. Maar ze raffelt werkelijk élk antwoord, élke keuze af. Tenzij hier de gemeenste knip-en-plakeindredacteur van de Lage Landen achter zit, is dit hét teken dat er geacteerd wordt. Ze kon daar geen moment normaal reageren. Alles was gehaast, alles was nep. Ik vond dit bij Thomas in Nederland een heel seizoen zo (en die man is acteur) - kijk alsjeblieft nog eens naar een van de eliminaties waar je Thomas zijn schouder op iemand ziet leggen en zijn hoofd ziet schudden uit gespeeld ongeloof, het is hilarisch - en dit gebeurt bij Jolien ook: ze kán dit niet goed.
Het lijkt me ook bizar moeilijk hoor, maar ze viel volledig door de mand. Ik zat tot deze aflevering nog vol in twijfel (of meer: hoop) op iemand anders, maar schreeuwde werkelijk tegen de tv: Jolien, wat dóé je nou toch allemaal? Je hebt nép acteren omdat je nep acteert, bewust, en je hebt mensen die het heel erg moeilijk vinden, het proberen, maar faliekant er niet in slagen. En dat gebeurde er zondag.
Het énige, maar dan ook het énige wat ik bij Jolien niet snap, en wat haar voor een procentje, misschien vijf, niet de Mol zou maken, is dat ze zo vaak onnodig geld binnenhaalt. Want laten we wel wezen, ze doet het niet om er later heel veel uit te halen, dat is op deze opdracht na nou nog niet echt gebeurd. Ze molt wel, maar brengt ook genoeg geld binnen.
Bewaar dit bericht, met liefde, en ik smeek om ieders vergiffenis als het toch Alina, Bart (de allerbeste kandidaat in de Mol in jaren, wat een geweldig charismatische man is dat) of Christian is.