Ik blijf het lastig vinden. Alle drie de finalisten hebben dingen gedaan die onnodig waren als mol en alle drie hebben ze ook duidelijke molse acties vertoond.
Waar ik Bart in het begin had afgeschreven door zijn 10.200 euro bieding (doordat de andere deelnemers er geen invloed op hebben gehad en dit ook niet hadden kunnen voorkomen), begon ik er later toch weer aan te twijfelen. Bart zet voortdurend het spel op scherp, kiest zelf zijn posities in opdrachten en is overduidelijk bezig met de tactiek (hij is niet op vakantie, maar echt het spel aan het spelen). Hij lijkt doelbewust bepaalde medekandidaten te blokkeren, maar dit kan ook een poging zijn om zijn mol te saboteren?
Alina is erg op de achtergrond. Ze valt niet echt op en bemoeit zich nauwelijks met het groepsproces. Ze probeert bepaalde posities te verkrijgen, maar accepteert het ook als ze die niet krijgt (o.a. de hardloop-opdracht en Sparta-opdracht). Ze heeft een paar keer geld binnengebracht dat te voorkomen zou zijn, o.a. de bel op tijd luiden (maar dat kan zijn om vertrouwen te krijgen) en in de laatste aflevering weglopen terwijl Christian gearresteerd wordt.
En dan Jolien. Onopvallend is Jolien zeker niet. In de eerste afleveringen was ze erg bezig met het groepsproces: bemoedigen, vertellen hoe trots ze is op de groep etc. De latere afleveringen kiest ze nadrukkelijker voor zichzelf. Ze manipuleert en liegt openlijk, valt medekandidaten aan en vooral: veel dingen beginnen te mislukken. Ik zie dit als een mol die na een voorzichtige start steeds nadrukkelijker de regie pakt, maar ze kan natuurlijk ook een slimme kandidate zijn.
Ik houd het voor nu op Jolien, al heb ik Alina ook nog niet afgeschreven.