Wat mij opviel aan Jolien bij de foto-opdracht.
- Ze wil duidelijk niet bij de fotografen, en komt zo bij de verkenners. Met Alina en Christian bepaalt ze in 2 van de 3 locaties een verkeerde startpositie (vanaf boven).
- Ze neemt in de jachthaven niet zelf het initiatief om een booteigenaar te benaderen, dat doet Alina. Vraagt dan wel of ze op de boot mag schuilen als het nodig is, maar dat lijkt me al de intentie van Alina's praatje.
- De jachthaven is de makkelijkste locatie om een foto te kunnen maken. Hoe de verdeling van de 3 groepen over de locaties tot stand komt is onbekend, maar blijkbaar wist Jolien het al toen ze nog aan het verkennen waren (zie punt hierboven). Als Mol zou ik ook in de makkelijkste locatie willen. Daarmee hinder je een ander duo.
- Jolien wil dat Salim een foto maakt van een blonde jongen, die volgens haar superhard op Christian lijkt en dus zijn broer moet zijn. Ook een foto van misschien de vrouw van Bart, maar die het waarschijnlijk niet is omdat ze rookt. Omdat ze al een paar foto's hebben voordat de BV-er arriveert, is er geen moment meer aandacht voor zijn bodyguard Mike, de vriend van Dorien.
- Ze hebben al een paar goede foto’s van Willy Sommers gemaakt vanuit de kajuit, de foto die ze later uitkiezen is ook van daaruit gemaakt (zie foto 1+2). Maar Jolien wil meer. Ze neemt nogal wat risico vind ik. "Kom we gaan over de kade, we gaan naar daar wandelen". Maar dat wandelen is meer rennen, en ze staat bijna rechtop, terwijl Salim nog bukt (foto 3). Even later: "Hier van boven, gewoon doen". Salim moet over het schuttinkje heen met zijn grote camera, terwijl ze er zelf achter blijft zitten.
De "broer van Christian" op de foto zetten en als bijna zekerheidje bestempelen, en veel te veel foto's maken (waarom niet eerder gestopt, na de kajuit?), met onnodig risico dat ze konden worden opgemerkt. Ik vind Jolien hier bepaald niet onverdacht, ondanks de 1.000 euro in de pot.