Ik zou het slotje ook inspecteren om te kijken of het inderdaad echt open is of dat er misschien nog iets moet gebeuren.
Maar wat kon de Mol hier doen als het Jolien of Laure is? Hooguit hopen/proberen voor elkaar te krijgen dat de ander de beslissing neemt om de doos te openen lijkt me. (Zelf het ding openen lijkt me veel te opvallend en verdacht.) En dan nog zal je veel verdenkingen op je krijgen als een van het duo, niet in de laatste plaats van diegene die de beslissing nam.
Of was het doel hier van de Mol enkel om zo onschuldig mogelijk over te komen op het moment dat ze zouden vertellen dat ze de hele (eerste) nacht gewaakt hebben en hoopte de Mol dat er in de tweede nacht toegeslagen zou worden? (Want dat de doos geopend zou worden hoopte de Mol wel degelijk, afgaande op het dagboek.)
Ik vind het wel bijzonder hoe Jolien zich als een soort groepsleider opstelt met de gewichtige worden "ik kan niet trotser zijn dan op dit moment".
Aan de ene kant profileert ze zich hiermee als een soort Moeder Teresa, maar aan de andere kant zet ze zich ermee in de kijker doordat ze er eerder over gezwegen/gelogen had dat ze gewaakt hadden. Met als gevolg dat Alina en mogelijk nog anderen Jolien en Laure ineens met argusogen is gaan bekijken.
Kortom: ik weet niet of het zo'n slimme actie van de Mol was geweest.