Bij een onderzoek naar Christians spel kwam ik het volgende tegen. Christian en Bart zoeken elkaar vaak op. Het begint al in Meteora op de berg met “Gij zijt een grote” en zo gaat het vaak door. Samen beslissen ze over de twee tenten in Vradeto, katapult schieten, na fęta resultaat zoeken ze elkaar op. In de disco staan ze samen te dansen, ze zitten nog samen op een hotelkamer, samen in de vliegveld toren. En er zullen nog veel meer momenten zijn. Uit deze handelingen blijkt dat Bart toch wel het meeste initiatief neemt, en dus Christian probeert in te palmen, vertrouwen winnen. Zodat Bart makkelijk in kan springen op opmerkingen van Christian, wat vervolgens ook gebeurt. Gewoon op basis van het gedrag van Bart is dit voor mij weer een extra hendeltje dat richting Bart stuurt.
Bij het raften gaan Bart katapult schieten. Hij doet dat veel te goed, net zoals het abseilen. Je ziet Alina en Jolien opschrikken en daarna Jolien naar Alina kijken. Maar we zagen ook het grapje van Salim waarna Jolien zegt “onze gezichten”. Als ik dit combineer dan ontstaat er ook een beeld dat Jolien gewoon heel serieus bezig is om haar gezicht altijd onder controle te houden.
Ik denk dat Alina en Jolien van elkaar wel weten dat ze Bart verdenken. Ze zijn niet aan het mollaboreren maar twee kandidaten die elkaar opzoeken en beconcurreren. Dat Jolien de auto niet in neutraal kreeg is ook prima uit te leggen als nepmollen. Dat Bart voor de drie keer wil gaan is prima als mol-gedrag uit te leggen, want de kans dat je in de nul uitkomt is heel groot. (Maar eigenlijk is Salim hier de mol, want hij reed exact 70 met 75 op de teller, mannen…wat moet je er mee)
Bij de bijzondere eliminatie was dan toch Christian het rode scherm.
Met de dagboeken van de mol heb ik ook geen probleem als dit door Bart geschreven is, want hij was emotioneler dan normaal.
Bij het Grieks slaatje valt op dat Jolien voorstelt van nou moeten we kiezen wie er dóór gaat. Zodat er meer geld in de pot blijft, want daar weten ze alle drie al wel dat Bart de mol is.
Dat Bart de mol was bij het diner met de mol, het zou kunnen wat betreft inhoud, maar het is toch weer zo in beeld gebracht dat je eerder Gilles gaat zien als fysieke mol. Het leek een groot persoon. De mantel was ook anders, het was de mantel van Meteora. Het diner met de mol nog eens bekijken in de overtuiging dat Bart de mol is; Joliens “toneelstukje” zou ook als zodanig over kunnen komen omdat ze allang weet dat Bart de mol is. En misschien ook wel denkt dat Bart is advocaat, die kan je vertrouwen.
In de vooruitblik naar aflevering 9 zien we Jolien zeggen “ik stel hier de vragen”. Dit kan ze prima gehoord hebben van Laure, misschien wel bij de kist van Pandora of de avond ervoor.
Het is toch dat extra hendeltje dat mij overtuigd dat Bart de mol is, uiteraard op basis van alles wat er al over Bart was gevonden.