@Luc
Ik probeer nog 1 keer mijn argument iets anders te verwoorden. Neem Bart als mol in gedachte en Jolien met het rode scherm.
De eerste 2 ronden is het steeds Bart die als eerste een naam opgooit en als eerste iemand noemt als er gestemd gaat worden. So far so good.
In de derde ronde als Bart weer voorstelt dat iedereen een naam noemt, wil Christian dat Jolien dit keer begint. Jolien noemt Christian, Salim noemt Jolien net als Alina en Christian. Bart kan tot nu toe niets doen. Ze gaan netjes het rijtje af en iedereen geeft zijn of haar keuze aan.
Als Dorien aan de beurt is zegt ze dat dit al geen zin meer heeft (terwijl het nog gelijk kan eindigen) en dan gaat Jolien met Christian in discussie. Als Jolien rood heeft valt het wel erg op als Bart direct gaat helpen om haar te verdedigen. Zeker bij Jolien, die een ultieme poging doet niet af te vallen. Hij kan beter (nog) even zijn mond houden en wordt geholpen als Christian plotseling switcht naar Alina, gevolgd door Salim en (natuurlijk) Jolien. Ook prima want Alina heeft een groene pijl. Hij wacht niet meer op de keuze van Alina, Dorien en zichzelf en duwt op verzoek van Jolien (wie anders) de pijl om. Zo pakt het, ondanks dat Christian zijn mol Bart buitenspel probeerde te zetten, toch nog mooi uit.
Vanuit Christian beredeneerd:
Bart is zijn mol en hij heeft zelf groen. Bart heeft 2 keer als eerste iemand mogen noemen en al 2 keer gestuurd naar 2 groene pijlen. Hij viel hem ook al eens aan. Hij wil 2000 euro verdienen en laat Jolien dit keer beginnen anders komt hij wellicht meteen onder vuur door Bart. Hij denkt eerst aan Jolien als afvaller maar dankzij haar sterke optreden gelooft hij haar (en Salim ook). Uit op 2000 euro blijft dan alleen Alina over dus vandaar zijn "vreemde" switch.
Je kunt prima beredeneren waarom het ging zoals het ging met Bart als initiële afvaller maar volgens mij schets ik best een plausibel scenario met Bart als mol, Jolien met rood en Christian uit op geld. Ach, als ik het zelf maar geloof