Als Bart de mol is, dan is hij waarschijnlijk niet gebriefd over de pijl en boog opdracht in afl. 2. Gilles zegt: 'Bart weet niet dat de boogschutter dit keer geen echte pijl op zijn boog heeft, maar elastiek… Het slagen van de opdracht gaat enkel om durf'. Hooguit zal tegen hem gezegd zijn dat hij, mocht hij bij deze opdracht terecht komen, geen enkel gevaar zal lopen. Maar zonder verdere details. Bart is duidelijk zenuwachtig, en kijkt ook een paar keer de camera in met een blik van: wat maken jullie me nou?
Ik vind het vreemd dat Gilles dit op deze manier zegt, want er stonden nog meer mensen te kijken. Waarom zei hij niet, zoals hij wel vaker zegt: 'De kandidaten weten niet dat...', maar noemt hij Bart bij naam? Om te suggereren dat hij een kandidaat is?
De 500 euro pakken met de meloen kan een heel slimme zet zijn geweest van Bart, want verder deed hij genoeg verdachts. Had geluk in de liefde, dus meldde zich niet voor geluk in het spel. Wil de tent mee, stelt het luchtmatras voor (dat werd afgeslagen door Jolien), en loopt steevast voorop met Salim. Waardoor de groep soms uit elkaar wordt getrokken en de achtersten zich moeten uitputten om bij te blijven. Hij zegt boven tegen Bruno dat hij bepaalde keuzes niet begrijpt, waarop Bruno zich moet verantwoorden.
Bart had geen interesse in de doos van Pandora (wordt nog eens genoemd door Gilles), maar heeft zich wel stevig in de discussie gemengd.
Bart: ‘Is er een iemand die overweegt om het open te doen?’
‘Ik ga het niet doen. Ik ga gewoon in mijn bed liggen. Echt waar’.
Iemand anders: 'en er is geen spel meer'.
Bart: ‘Nee er is geen spel, maar ge zit sowieso in de finale dan’.
‘Maar is er nog iemand aan het twijfelen, om te openen?’
Salim: ‘Ik vind het interessant, ik ga het eerlijk toegeven’.
Bart: ‘Maar kunt u zeggen: ik doe het niet’.
Salim: ‘Ik kan dat niet zeggen, denk ik’.
Bart opent de volgende ochtend ook de discussie of iedereen in zijn bed gebleven is.
Wie was er nog wakker om 4 uur? ‘Ik niet’.
En 's avonds weer bij de doos:
Christian: Misschien blijft die kist terugkomen elke avond tot iemand die open doet’.
Bart: 'Dan zal iemand die moeten openen, hè’.
Bij de trouwerij viel me op dat Bart het niet meteen eens lijkt te zijn met de verdeling. Hij protesteert nog licht als Laure bij de desserts wordt gezet. Had hij misschien zelf gewild? Deed het wel heel goed met de truffelhond natuurlijk, maar het te eten geven van een stukje truffel en de hond laten ruiken aan de doek waarop dat heeft gelegen, had misschien wel minder scherpte van zijn neus tot gevolg?
Als Bart 's avonds bij het zien van zijn eerste scherm zijn reactie heeft geacteerd, zou ik dat enorm knap vinden. Eigenlijk een van mijn grootste struikelblokken tot nu toe bij het terugkijken. (Ik ben nu t/m afl. 3, en de tussenstand met Jolien is 4-4
).