Ik bedoel dat jullie ervanuit gaan dat niemand dit zou doen. Dus Bart wordt gekozen (door Alina en Bruno) als mol om deze opdracht te doen. Een mol gaat toch denken: als ik dit niet doe, word ik niet echt verdacht, want niemand is zo zot om dat te doen. Daarom snap ik niet goed wat Bart als mol te winnen heeft om dit net wel te doen? Hij verdient 500 euro en hij wint veel tijd.
Mislukt de opdracht van Salim, Els en Laure niet, dan komen ze gewoon op tijd aan en is er geld verdiend. Daar zou Bart dus een grote bijdrage aan geleverd hebben toch?
Ja. Onmolse keus dus eigenlijk toch, van Alina.
Maar even serieus: dit lijkt me nou net zo'n opdrachtje waarvan de productie graag wil dat hij wordt uitgevoerd. Gewoon vanwege de spannende beelden. Net als bij de beschieting met de pijlen in afl. 7. Wat heb je aan die boogschutter met zijn elastiek, als er geen pijl kan worden afgeschoten? Natuurlijk er is een mol, maar je wilt ook je afleveringen zo mooi en spannend mogelijk in beeld krijgen. Dus misschien heeft men de mol verteld: als jij wordt uitgekozen voor die opdracht, ga je er gewoon staan. Wat ik ook opvallend vond (en dat heb ik al eerder gepost) is dat Gilles in de voice-over zegt: "Bart weet niet dat de pijl niet echt is, maar van elastiek". Ik neem meteen aan dat dat waar is, en dat Bart het echt niet wist. Als Bart de mol is, zal hem verteld zijn dat hij geen gevaar loopt, maar zonder verdere details. Maar waarom zei Gilles niet: "De kandidaten weten niet dat...". Want er stonden er nog een paar te kijken. Is dat om te suggereren dat Bart een kandidaat is? Omdat Gilles Bart met name noemde, ging er bij mij een alarmbel af.
Dit beantwoordt misschien niet jouw vraag, want je hebt gelijk: de rekensom had negatief kunnen uitpakken voor de mol. Maar voor mij is dit genoeg reden om het mols te vinden. De spannende beelden, Bart die er gewoon ging staan, en het feit dat Gilles 'Bart' zegt, en niet 'de kandidaten'.