Hoe hoog of hoe laag de pot staat is voor mij echt geen criteria. Elk seizoen is anders en heeft opdrachten die plots wel slagen voor erg veel geld. Dus ik ga niet de eindpot gaan vergelijken tussen bepaalde seizoenen.
Au fond heb je gelijk, maar d'n Gilles legde die link - zeer helaas in navolging van de NL versie - wel degelijk: een historisch lage pot, DUS een heel goede mol. Terwijl je met bijvoorbeeld Dorien in je ploeg geen mol meer nodig hebt.
Terwijl ik nu wel met open mond stond te kijken naar de manier waarop Alina onder de radar bleef en toch zo goed kon mollen!
Maar wáár dan?
1.1: trekt anoniem Bruno over de streep om op de vrijstelling te bieden (maar Bruno's bod maakte uiteindelijk geen verschil)
2.2: slaagt erin de sleutelpositie bij het spelbord te krijgen en zeer effectief te mollen door Salim weg te houden van de Reus (en in zijn plaats Dorien en Jolien te sturen
), en aan te dringen op een onhandige derde speler bij Koning Sisyphos.
2.3: neemt de verkeerde taart mee naar de bruiloft.
3.3: slaagt erin het vertrouwen te winnen van de groep en veel hartslagen te verspelen, én zich te laten vangen door de Minotaurus.
4.2: leidt weliswaar iedereen succesvol om de tuin door voor te wenden dat ze heel hard meedoet in de gym (hoewel ze slechts half zoveel calorieën verbrandt als de rest), maar de groepsinzet blijkt uiteindelijk zodanig dat de opdracht tóch slaagt.
4.3: wordt door Gilles met een codewoord ingeseind dat Salim en Dorien voor de pasvragen zijn gegaan, en hoeft zelf weinig anders te doen dan met de rest volhouden dat zij het eerst gesprongen is.
5.2: rijdt één poortje aan diggelen, wint 500 euro maar saboteert succesvol op de tarmac, zodat er niets verdiend wordt.
5.3: krijgt gedaan dat een meerderheid denkt dat zíj een rood scherm had (hoewel dit vooral aan Joliens gedrag lijkt te hebben gelegen), zodat de kans dat de juiste pijl wordt afgeschoten kleiner wordt en er geen 2000 euro wordt verdiend.
6.3: weet vanachter glas Jolien zodanig om te tuin te leiden dat deze de bankroetstolp optilt.
7.3: kent de precieze inhoud van de koffers, en hoeft na Joliens actie niets meer te doen.
Op de eerste na zijn dit volwaardige, zij het niet allemaal even spectaculaire molacties. Maar erg veel zijn het er niet, zeker niet op 23 opdrachten. En ik twijfel er niet aan dat ze bij de graafopdracht bewust geen foute antwoorden heeft gecorrigeerd, en dat ze allemaal onzinfoto's gemaakt heeft tijdens de jacht op Willy Sommers, dat ze bewust de Balalaikavraag fout beantwoord heeft, en dat ze Christian heeft opgejuind om nog een derde keer naar binnen te gaan bij de supermarkt.
Maar dat hebben we allemaal niet te zien gekregen. En niet gezien = niet gebeurd. Om met Bart te spreken: 'Ik zijt n'en harde'.