Sinds jaren weer eens terug hier om te kijken of men bezig is met de alfabetische volgorde in eliminaties. Dat blijkt zo te zijn, maar het is ook alweer opgegeven. Wil toch kijken of jullie met wat nieuwe input er niet toch iets in zien.
Ik ben er ingedoken toen ik zag dat de kandidaten op de website van vier.be op omgekeerde alfabetische volgorde staan (ik heb een printscreen bijgevoegd). Mensen op alfabetische volgorde zetten is logisch om te doen, maar omgekeerd niet. Daarom lijkt het me geen toeval te zijn.
Dan gebeurt er bij de eliminaties ook iets met het alfabet, hier nog op een rij:
ELIMINATIES
1e aflevering
Alina
*Bart is vrijgesteld*
Bruno
Christian
Dorien
[Els overgeslagen - 1 persoon]
Gilles [rood]
2e aflevering
Jolien
Laure
Salim
[Alina overgeslagen - 1 persoon]
Bart
Bruno [rood]
3e aflevering
Alina
Bart
[Christian en Dorien overgeslagen - 2 personen]
Els [rood]
4e aflevering
Dorien
[Jolien, Laure, Salim, Alina en Bart overgeslagen - 5 personen]
Christian
Jolien
Laure [rood]
Bij de 4e aflevering lijkt het geen alfabetische volgorde te zijn met Christian na Dorien, maar als je het bekijkt dat ze een x-aantal personen overslaan past het nog steeds. Vanaf Christian is het namelijk wel weer alfabetisch met Jolien en Laure na hem.
Als er iets in zit kan het niet over de overgeslagen personen zelf of over de eerste letters van hun naam gaan. Het is voor de makers onvoorspelbaar wie er uit gaat. Ook daarom ben ik het aantal overgeslagen personen gaan tellen.
In ieder geval, een hoop uitleg en ik kom er zelf niet uit verder. Misschien valt het te koppelen aan het Griekse alfabet of Romeinse cijfers (de Romeinen zaten ook in Griekenalnd toch?) versus letters o.i.d. Wat denken jullie?