Ja, sorry, dit wordt de zoveelste dubbelpost, maar gezien we weer in een flinke golf zitten lijkt het me handig om even een opfriscursusje Covid te doen!
Dus: Covid verspreidt zich vooral via
aerosolen, hele kleine druppeltjes die licht genoeg zijn om in de lucht te blijven hangen op een manier die vergelijkbaar is met rook. Zie bijv. ook dit
filmpje voor een goede simulatie.
Ventilatie en frisse lucht zorgen ervoor dat deze aerosolen minder op één plek blijven hangen, waardoor de kans dat je genoeg inademt om besmet te raken kleiner wordt. Daarnaast kunnen
HEPA-filters deze aerosolen uit de lucht filteren. CO2-meters kunnen helpen om de luchtkwaliteit te meten - iedereen ademt tenslotte CO2 uit, dus hoe meer CO2 er in de lucht zit, hoe meer je andermans uitgeademde adem zit in te ademen ipv frisse lucht.
Daarnaast zijn
FFP2-maskers gemaakt om 94% van de aerosolen tot wel 0.3 micrometer tegen te houden. Deze werken daarom goed tegen Covid. Ook chirurgische en stoffen maskers kunnen al een beetje helpen tegen grotere aerosolen. Maar hoe langer je blootgesteld wordt aan aerosolen met virusdeeltjes erin, hoe groter de kans dat je alsnog genoeg virus inademt om besmet te raken. Hoe beter het masker en hoe beter het aansluit op je gezicht, hoe beter en hoe langer het beschermt. En als je nog twijfelt of maskers nou echt werken, is
hier een mooi overzichtje van een aantal grote onderzoeken en reviews die aantonen dat ze werken.
Dan gaan we het eens hebben over
sneltesten. Dit staat helaas nog steeds niet in de officiële instructies, maar
sneltesten kunnen Covid beter en eerder detecteren als je ook je keel meeneemt. Daarnaast duurt het vaak een paar dagen (vaak een dag of 5) voor je test überhaupt positief wordt na het begin van de symptomen. Denk dus niet dat het geen Covid is na één negatieve test! Ga ervanuit dat het Covid is, werk tijdelijk thuis als dat kan, en als je echt ergens heen moet, draag een FFP2-masker. Wees niet de persoon die het halve kantoor besmet omdat je na 1 negatieve test denkt dat het een verkoudheid is (ja, dit is echt gebeurd in mijn directe omgeving
). Daarnaast schieten de huidige quarantaine-regels tekort. Als iemand in je gezin of huishouden Covid heeft, blijf dan alsjeblieft als volledig huishouden thuis.
Vervolgens:
boosters. De bescherming van de vaccins neemt na verloop van tijd af. Daarom is het belangrijk om je booster te halen zodra je kan. Vaccins zijn helaas (zoals ik hier al vaak heb aangegeven) niet dé oplossing tegen besmetting, ze beschermen vooral tegen ernstige ziekte en overlijden. Maar ze verkleinen ook wel degelijk je kans op besmetting, evenals je kans op Long Covid. Niet genoeg om daarna alle andere voorzorgsmaatregelen te kunnen varen, wel genoeg dat het ook als gezond persoon écht verstandig is om ze te halen.
Zie hier een goede uitleg over Covid, je immuunsysteem en hoe vaccins werken.
Ten slotte, de belangrijkste reden om Covid serieus te nemen en jezelf te willen beschermen:
Long Covid. Covid is nog steeds op geen enkel niveau een neusverkoudheid. Ook als gezond persoon heb je geen enkele garantie dat je het voor jou mild gaat zijn, en een milde acute fase zegt helemaal niets over de langdurige gevolgen. Nog steeds krijgt minstens 1 op de 10 mensen Long Covid. Daarnaast is
de kans na een Covid-besmetting op hart- en vaatziekten enorm verhoogd, evenals
de kans op het ontwikkelen van diabetes. En hoe vaker je besmet raakt met Covid, hoe groter de kans op complicaties.
En als afsluiting nog de volgende dingen:
- Allereerst de reminder dat we nu in stand 2 van de "thermometer" zitten, en dat die stand letterlijk inhoudt dat risicogroepen moeten "opletten" (wat we allang deden en dus neerkomt op thuisblijven) terwijl de rest van het land geen enkele maatregel neemt om transmissie te stoppen. Dat is discriminatie, met uiteindelijk verstrekkende gevolgen voor iedereen (want iedereen is kwetsbaar als het om Covid gaat). Als iedereen zich hier nou even druk om zou maken als om vermeende discriminatie door een QR-code, dan zag de wereld er misschien een stukje beter uit.
- Ten tweede heb ik in juli een gastblog geschreven voor de actiegroep Geen Dor Hout:
Je kunt onze kwetsbaarheid wél wegnemen. Destijds heb ik dit hier niet gedeeld omdat ik niet de zoveelste dubbelpost wilde doen, maar nu ik dat toch al doe wil ik het stuk toch meteen delen
- En tot slot het gatenkaasmodel in het Nederlands: