Ik snap dat het vervelend is om een paar weken binnen te moeten zitten (trust me, ik zit al jaren bijna alleen maar thuis, ik snap het). Maar eigenlijk kan ik niet anders dan zeggen 'deal with it'. Niet alles is leuk. En we zitten in een pandemie, waarbij super veel mensen ernstig ziek worden en vervolgens dood gaan en/of blijvend gehandicapt worden. Dat is nou eenmaal niet leuk. Jammer, maar helaas.
De maatregelen zijn er niet alleen om 'de ouderen' of 'de zwakkeren' te beschermen. Er zijn ook zat jonge, gezonde mensen die corona krijgen en dood gaan. En zelfs al krijg je maar een lichte variant, dan nog kun je blijvende schade aan je longen houden. Laat staan alle blijvende schade die we nu nog niet weten omdat het nog te nieuw is allemaal. Zo las ik laatst dat er jongeren zijn die niet ernstig ziek worden, maar een tijdje nadat ze corona hebben gekregen opeen een aneurysme oid krijgen, en daar aan overlijden. Er is nog zo veel over deze ziekte die we niet weten.
Dus om dat even in perspectief te plaatsen; dan gaat je bedrijf ook niet open, kun jij misschien niet meer werken en zit je voor de rest van je leven thuis. Het is maar wat je liever hebt.
Ik word dan ook een beetje moe van die mensen die per de voor de gezelligheid naar een (niet essentiële) winkel of naar vrienden/familie gaan. Daar heb je de rest van je leven nog voor. En als je nu gaat terwijl het niet noodzakelijk was en je zorgt daardoor dat diegene waar je naartoe ging besmet wordt en komt te overlijden vergeef je dat jezelf nooit. Even doorzetten nog, dan kunnen we sneller weer door met ons normale leven. En die demonstratie is al helemaal onzin. Alsof de pandemie ineens over is omdat jij er geen zin meer in hebt...
Het voelt voor mij als risicogroep ook een beetje alsof sommige mensen een terrasje belangrijker vinden dan mijn leven om eerlijk te zijn. En dat is niet heel fijn. Maar ik heb liever dat mensen dat dan gewoon eerlijk zeggen, maakt het wel wat makkelijker allemaal.
Oh en trouwens. Als je de maatregelen overdreven vind, dan is dat alleen maar een goed teken. Want dat betekent dat ze werken. Als ze niet zouden werken zouden we veel meer ziektes en overlijdens zien (en wss zouden er dan veel mensen zijn die zouden klagen dat alles te laks was, maargoed).
Het advies van het RIVM is nog steeds 'BLIJF THUIS. En als je dan écht ergens naartoe moet, hou dan 1,5m afstand'. Maar dan schijnen veel mensen niet zo te hebben begrepen.
(en ja dit was een beetje een erg fel berichtje, maar ik word ook vrij boos van sommige reacties over corona (niet specifiek hier van iemand hoor))