Ik heb juist de indruk dat steeds minder mensen zich aan de 1,5 meter houden. Als ik op een breed fietspad tegenliggers tegenkom, ga ik zo veel mogelijk naar rechts, maar die tegenliggers gingen geen millimeter opzij.
Toen ik van de week een wandeling ging maken, liep ik op een gegeven moment op een stoep van acht tegels breed (breed genoeg voor 1,5 m afstand) en kwam ik een groep van drie mannen tegen die naast elkaar liepen met hooguit 1,5 cm afstand tussen elkaar. Ik moest ze passeren, ging daarvoor op de stoeprand lopen, maar die tegenliggers wijkten geen millimeter. Ze gingen zelfs niet achter elkaar lopen, maar liepen gewoon stoïcijns gedrieëlijk naast elkaar die door
Vaak is dit ook een soort machtspelletje: "kijk eens, hij gaat voor ons op zij. Wij zijn belangrijk!"
Maar aan de andere kant, als ik helemaal rechts loop, loop ik niet op de stoeprand, maar schuur ik tegen de huizen/winkels. Maar ik loop dan ook over de rechter voetpad. En misschien was dat het. Als jij helemaal naar rechts de stoeprand tegenkomt, klinkt mij dit alsof je op de linker voetpad loopt. Misschien dat die mannen daarom niet opzij gingen. Zij liepen wel juist.
Het zou een hoop schelen als iedereen zoveel mogelijk op de rechter voetpad loopt. Dan kom je elkaar ook niet meer tegen. Tuurlijk begrijp ik dat dit niet altijd mogelijk of praktisch is. Bijvoorbeeld omdat er maar één voetpad is of omdat je maar 25 meter hoeft (dan is het onzin om twee keer over te steken), maar toch, rechter voetpad kiezen scheelt al een hoop.