Ik weet niet of je op mijn redenatie doelde of niet, ik geloof het niet
Maar wat ik bedoelde was andersom: als je mensen die in een park te dicht bij elkaar komen niet oproept om in quarantaine te gaan, kun je dat nu ook niet doen, los van of het verstandig is of niet.
Nee, ik bedoelde de redenatie van Halsema. Zoals je het nu uitlegt snap ik jouw punt ook wel weer. Maar ik vind persoonlijk wel dat als je met mensen hebt afgesproken en daar de afstand niet hebt gehouden, dat het dan verstandig is om even 2 weken met niemand anders af te spreken (helemaal in quarantaine is misschien wat overdreven, iets als boodschappen doen vormt waarschijnlijk weinig risico). Wat mij betreft zou de overheid daar dus wel toe moeten oproepen.
De opmerking dat het dom is om in deze tijd naar een demonstratie te gaan, vind ik lastig. Voor de aanwezigen was het belangrijker om racisme aan te kaarten dan het risico op besmetting met het coronavirus. Het argument dat volksgezondheid boven alles hoort te gaan, vind ik ook wat kort door de bocht. Ik zie het bestaan van racisme (en discriminatie in het algemeen) ook als een aanslag op de volksgezondheid. Mensen lijden mentaal (en fysiek) onder racisme, dus in principe heeft demonstreren tegen racisme ook te maken met volksgezondheid. Als niet-gekleurd persoon is het voor mij onmogelijk om te weten hoe het is om met racisme in Nederland geconfronteerd te worden, maar ik probeer me wel zo goed mogelijk in te leven. Dat is het minste wat ik kan doen.
Ik snap ook wel dat mensen dit belangrijk genoeg vinden om fysiek te komen demonstreren en dat sommige mensen daar zelfs hun leven voor over hebben, maar in dit geval gaat het niet alleen om je eigen leven: je brengt ook dat van anderen in gevaar (tenzij je nu inderdaad 2 weken in quarantaine gaat, en ik heb begrepen dat er genoeg demonstranten zijn die dat ook doen). Dus daarom had ik in deze tijd toch liever iets als een virtueel protest gezien.
Verder vind ik wel vooral de mensen dom die kwamen, zagen dat het te druk was, en toch bleven. Er zijn waarschijnlijk genoeg mensen heen gegaan met het idee dat er toch niet zoveel mensen zouden komen en ze makkelijk 1,5m afstand konden houden, en daarnaast hadden veel mensen mondkapjes. Dat toont wel aan dat ze er beter over hebben nagedacht dan bijv. al die mensen die naar het strand gingen. Daar heb ik me dan ook actief boos over gemaakt. Hier maak ik me vooral zorgen over. Hoe goed het doel ook is, een grote groep mensen bij elkaar is nou eenmaal een risico.
En het gaat natuurlijk niet als zodanig om "de volksgezondheid" die boven alles gaat, maar wel om mensenlevens. Politiegeweld tegen zwarte mensen treft ook bovenproportioneel gehandicapte en kwetsbare mensen. Als je gaat protesteren tegen racisme en politiegeweld, kun je dus niet zomaar die groep mensen even vergeten.