Ik word een beetje misselijk als ik sommige reacties lees: massamoord, eugenetics....
Je zou maar premier zijn in deze periode. Grote verantwoordelijkheid over een nieuw fenomeen. Iedereen verwacht veel van je, maar niemand heeft de wijsheid in pacht. Deze crisis is ongekend. Nog nooit eerder gebeurd. We moeten ons vertrouwen op de inzichten van de deskundigen.
Of het beleid van het kabinet de beste is, ik weet het niet. Niemand weet dat. Dat is iets wat je pas achteraf kunt evalueren. Desondanks lees ik wel allerlei reacties waarvan ik denk: waar haal je het vandaan. Laten we ons niet gek maken met allerlei overtrokken reacties. Hamsteren bijvoorbeeld. Ik ben geen VVD'er, maar ik vind dat Rutte, gezien de situatie en de huidige kennis, het prima doet. Hij toont zich een premier van ALLE Nederlanders. Inclusief de ouderen en de zwakkeren.
Ikzelf behoor ook tot de risicogroepen. Gezien mijn slechte slaap- en eetgewoontes is mijn weerstand ver onder peil. Toch hou ik de moed er in. Misschien heeft dat ook te maken met mijn levensstijl. Door mijn depressies ben ik al jaren niet meer onder de mensen. Ik kom enkel de deur uit voor boodschappen, afspraken etc. In feite leef ik al zo'n tien jaar in een soort van zelf-isolement. Voor mij verandert er niet zoveel behalve dan de lege schappen in de supermarkt.
Een geluk bij ongeluk zou je kunnen zeggen. Maar toch heb ik ook de angst. Het langzaam opbouwen van een soort van groepsimmuniteit, om de capaciteit in de zorg beter te kunnen spreiden, maar ook voor de herintroductie van het virus. Als je voor een complete lockdown gaat, loop je later weer de risico als de ziekte weer opduikt. Dan kan het alsnog wild om zich heen slaan.
Daarnaast is vertragen van de spreiding ook een goed idee. Het geeft de deskundigen meer tijd om tot een vaccin te komen.
We moeten ons niet gek laten maken door allerlei berichten, nepnieuws en onderbuikgevoelens. Als we met elkaar het advies van de regering volgen, komen we er wel weer uit. Ook al duurt het nog een jaar.
Ik wens iedereen sterkte de komende tijd.