Arjan Lubach zei zondag als verklaring voor het hamsteren van wc-papier: we zijn hier in Nederland niet gewend dat er geen eten is, daar kunnen we ons niks bij voorstellen, maar we hebben allemaal wel eens meegemaakt dat je geen wc-papier meer had, en dat wil je niet weer.
Is het niet gewoon omdat een kleine maand geleden er een tekort in Australië was, wat vervolgens uitgebreid het internet over is gegaan (oa met dat gezin dat per ongeluk te veel had besteld, en er een troon van had gemaakt).
Verder is hamsteren niet echt nodig; maar is het sowieso verstandig dat je grofweg een week voor jezelf kunt zorgen (qua eten maar zeker ook qua drinken).
Daarnaast is een voorraadkastje altijd een handig idee. Grijp je minder vaak mis als iets op is, en je kunt efficiënter van aanbiedingen gebruikmaken.
Goeie post overigens eerder, Swifty
Daarnaast is het artikel van de Washington Post, dat Starlight gelinkt heeft, super nuttig om te lezen. Ook waarom een harde quarantaine van significante delen van de bevolking niet specifiek helpt. Het artikel heeft een nuttige simulator om dat inzichtelijk te maken, maar zal ook een relevant deel citeren:
Leana Wen, the former health commissioner for the city of Baltimore, explained the impracticalities of forced quarantines to The Washington Post in January. “Many people work in the city and live in neighboring counties, and vice versa,“ Wen said. “Would people be separated from their families? How would every road be blocked? How would supplies reach residents?”
As Lawrence O. Gostin, a professor of global health law at Georgetown University, put it: “The truth is those kinds of lockdowns are very rare and never effective.” Het liefst zou ik me inderdaad opsluiten in huis.... maar ik heb ook behoefte aan sociaal contact.
In een tijd zoals deze zou ik willen dat ik niet alleen woonde maar bijvoorbeeld in een soort van Nivon huis, waarin dan iedereen zichzelf opsluit en we samen allemaal dingen zouden doen (waaronder veel spelletjes spelen)
Niet dat het volledig kan compenseren, maar er zijn natuurlijk wat plannen om in het weekend een soort digitale spelletjesdag te organiseren.
Wat we zouden kunnen overwegen, is om zoiets standaard te gaan doen (vaste avonden in de week, of zelfs elke avond met wisselende samenstelling naar gelang mensen zin hebben).
Kunt bijvoorbeeld op boardgamearena, hoewel het dan nuttig zou zijn als meerderen een abonnement hebben. Kunt bijvoorbeeld weerwolven, of dingen als Ironsworn en rpg's, in een chat doen. Kunt normaal chatten. Kunt afspreken om samen, gelijktijdig, een film te kijken en tegelijkertijd te chatten (hoewel dat lastig wordt om legaal te doen
).
Zijn vast nog andere dingen te bedenken ook.