Mijn mening over Rutte doet er niet toe, maar standvastig is hij/het nationale bestuur niet. Afgelopen donderdag zei men: de scholen gaan zeker niet dicht, dat is niet nodig. Nog geen 48 uur later gaan ineens alle scholen dicht. (apart dan weer dat je hier in de buurt regelmatig grote groepen kinderen gezellig met elkaar ziet) Dus als hij nu zegt dat er geen extra maatregelen komen neem ik op dit moment ook met een korreltje zout.
Rutte draait al ...houdt nu wel rekening met een tijdelijke lockdown (van bijv. 'een paar weken'). Dat je je huis dus niet uit mag zonder geldige reden. De meeste winkels dicht, etc.
Is alleen een optie als de ziekenhuizen overbelast raken, maar daar kun je denk ik op wachten met het huidige beleid.
Ik snap dit niet.
- Het is een nieuwe, extreem ingrijpende situatie.
- Er moeten beslissingen worden gemaakt op basis van incomplete informatie, waarbij experts elkaar op sommige punten tegenspreken.
- Rutte past soms zijn inzichten & maatregelen aan.
DAT IS TOCH JUIST FANTASTISCH.Het zou juist verschrikkelijk zijn om permanent hetzelfde te blijven claimen, ondanks veranderende inzichten. In plaats daarvan wordt de situatie, en worden de geldende maatregelen, constant bijgeschaafd.
In situaties als deze is draaien bij een politicus een van de best mogelijke eigenschappen: ze erkennen dat ze de waarheid ook niet in pacht hebben.
Je kunt hooguit stellen dat ze niet bij elke maatregel direct optimaal hebben gekozen. Ja, zo gaat dat in een complexe situatie met soms tegenstrijdige adviezen, waarbij je
moet kiezen.
Qua infecties per 1 miljoen inwoners draait Nederland ongeveer gelijk met Duitsland & Frankrijk; en zijn er nog
lang niet zoveel als in Scandinavië of Zwitserland (of Italië, natuurlijk). Het is niet dat Nederland met z'n aanpak het enige kneusje in de klas is.