Ik ben tegen het verplichten van zo'n app. Wat betreft doorverkopen van data ben ik al redelijk pessimistisch gestemd, maar dit gaat dan ook nog eens over gezondheid.
Ik ben over het algemeen niet zo pessimistisch, maar weet iets meer van techniek en veiligheid en zie wel dat politici zelf niets van techniek snappen en zich dus laten adviseren door vaak commerciële partijen. Er spelen altijd belangen mee. En wie checkt die bedrijven? Niet dat ik denk dat die bedrijven slecht doen, maar het is gewoon heel moeilijk (eigenlijk onmogelijk) een echt waterdicht systeem te maken en de overheid staat er niet om bekend technisch veilige hoogstandjes te leveren zeg maar.
Ik geloof niet dat ze dat verplicht gaan stellen. Dat kan gewoon niet met onze wetgeving, klaar.
Ik denk ook niet dat dat zo'n vaart zal lopen, maar als ze het er nu in een persconferentie over hebben zijn ze er toch wel serieus over blijkbaar.
Misschien is mijn vrees ook wel dat ze nu van deze situatie gebruik maken, zij het vanaf politiek vast met goede en oprechte intenties (maar wat zijn de intenties van het bedrijfsleven bijvoorbeeld die deze app hebben aanbevolen?), om juist die wetgeving te versoepelen voor dit geval. Maar waardoor er straks, als dit alles dus voorbij is, minder recht op privacy is, omdat ze het niet meer terugdraaien en er dan weer andere voordelen in zien. Die niet per se in ons voordeel zijn. Daar lijkt de regering namelijk al jaren mee bezig te zijn en dat is niet echt in ons voordeel.
Kijk alleen eens naar hoe het allemaal is gegaan met de systemen om data te delen tussen huisartsen.
Ik zou dan nu mogelijk 2 weken binnen moeten blijven volgens de app, terwijl ik op afstand ben gebleven en er niet gehoest is.
Goed punt. Dat weten ze vast ook pas als ze weten of de imuniteit ook echt werkt zoals nu wordt gedacht. Voor die tijd zal je dan misschien besmet blijven volgens de app?
Overigens sterkte met je moeder. Hoop voor jullie allemaal dat ze zich snel beter voelt. Lijkt me een lastige situatie ook voor jullie inderdaad.
[EDIT] Ik vraag me trouwens ook af hoe de app kan weten dat je het virus NIET hebt. Dat kan alleen als je getest bent, en dat testen is nu juist het probleem. En ook als je wel getest bent, dan nog is de vraag hoe lang een clean resultaat nog van toepassing is. Vraag me af hoe ze dat gaan doen dan. Dus eigenlijk zou zo'n app alleen kunnen aangeven dat je het virus hebt of hebt gehad, lijkt mij.